پیام یونیسف به مناسبت روز کودک

یونیسف روز کودک را به همه کودکان ایرانی، والدین آنها و کلیه کسانی‌که با کودکان و یا برای آنها کار می‌کنند تبریک می‌گوید. اما این روز مهم تنها برای بازی نیست، بلکه فرصت مناسبی است برای یادآوری این حقیقت که با وجود دستاوردهای مهمی که در زمینه بهبود وضعیت زندگی کودکان در ایران به دست آمده است، کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. درواقع در برخی زمینه‌های مهم کودکان با مشکلات جدی مواجه هستند.

اگر چه آمار ملی به طور کلی تصویر رضایت‌بخشی از وضعیت کودکان ایرانی ارائه می‌دهند؛ اما همین آمار نشانگر آن نیز هستند که در برخی مناطق محروم مانند نقاطی از استان سیستان و بلوچستان درصد زیادی از کودکان کم وزن‌اند و سوء‌تغذیه دارند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱% از کودکان زیر پنج سال در استان کرمان کم وزن‌اند. در سیستان و بلوچستان این رقم به ۱۶% افزایش می‌یابد.

در این استان‌ها و نقاط روستایی کشور باید اقدامات جدیدی برای بهبود وضع سلامت و بهداشت کودکان در پیش گرفت. اگر می‌خواهیم کودکان روستایی ایران از امکانات برابر با کودکان شهری برخوردار باشند باید تلاش بیشتری برای برطرف کردن سوء‌تغذیه در روستاها داشته باشیم.

یونیسف ایران همچنین همکاری بسیار مثبتی با قوه قضائیه و نیروی انتظامی در زمینه معرفی استانداردهای بین‌المللی دادرسی ویژه نوجوانان داشته و دارد. نتیجه این همکاری‌ها، استفاده از مجازات جایگزین وسازوکارهای قضازدایی برای نوجوانان است. با وجود این پیشرفت‌ها و دیگر دستاوردها در این زمینه، هنوز در برخی موارد شاهد صدورحکم اعدام برای نوجوانان هستیم که این مساله با پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک در تناقض است.

یونیسف همکاری نزدیکی با دولت و سازمان‌های غیردولتی در سطوح ملی و منطقه‌ای در پروژه­های آموزش ایدز، مراقبت از کودکان روستایی و تغذیه جامعه‌محور دارد. کارهای مشترک جدید با دانشگاههای مذهبی به ما اطمینان می­دهند که تبلیغات در زمینه حقوق کودک با آموزشهای اسلامی همخوانی دارند. یونیسف همچنین در شرایط اضطراری مانند زلزله بم، نه تنها در کوتاه­مدت بلکه در طول دوره بازسازی، پاسخگو بوده است. در نتیجه این کار هماهنگ دست­آوردهای مهمی در زندگی کودکان محقق شده­اند. درسهای مهمی در این رویکرد موفق آموخته شده‌اند که می­توانند به مقیاس بزرگتری گسترش داده شوند.

آینده ایران، در دست جوانان ایرانیست. در حقیقت، ایران در رده سنی جوانان یکی از بزرگترین جمعیتهای جوان جهان را دارد. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف ما دعوت از شما رسانه­های ایران است. کشوری که به حقوق کودکان خود احترام بگذارد، بزرگسالانی را تربیت خواهد کرد که قادرند از حقوق تمامی شهروندان خود دفاع کنند. به عنوان پخش­کنندگان خبر و دیده­بانان دولت، یونیسف از شما دعوت می­کند تا برای دستیابی به رویکردی نو در پوشش و ترویج مسائل کودکان با ما همکاری کنید. در طی دو دهه گذشته پیشرفت وسیعی برای بهبود وضع زندگی کودکان در ایران انجام شده است. در دو دهه آینده قادر خواهیم بود به پیشرفتهای بیشتری نیز دست یابیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .