وضعیت زنان سرپرست خانوار

مهارت‌آموزی به زنان سرپرست خانوار

وضعیت زنان از شاخص‌های ارزیابی عدالت اجتماعی در هر کشوری، محسوب می‌شود. در هر جامعه زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر به شمار می‌آیند.

عنوان سرپرست خانوار به یکی از اعضا که در خانواده این مسئولیت را برعهده دارد اطلاق می‌شود. درصورتی که اعضای خانوار قادر به تعیین سرپرست خود نباشند، مسن‌ترین عضو خانوار به عنوان سرپرست خانواده شناخته می‌شود. معمولاً در خانواده، پدر سرپرست خانوار است و در صورت نبود پدر (فوت،طلاق و…) مادر سرپرست خانوار محسوب می‌شود.

لزوم آموزش مهارت به زنان سرپرست خانوار

جامعه‌ شناسان و آسیب شناسان اجتماعی بر لزوم توجه و رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی و مهارت سازی این گروه از جامعه تأکید دارند و عدم توجه به این گروه از جامعه را زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، تکدی گری، فحشا و … می‌دانند.

در وهله اول این زنان نیازمند حمایت از سوی سازمان‌های مربوطه هستند دومین چیزی که نیاز کل افراد جامعه با تأکید بر وضعیت زنان سرپرست خانوار است، مهارت آموزی است. باید مهارت هایی برای توانمند سازی این زنان در نظر گرفت.

پیامدهای عدم آموزش به زنان سرپرست خانوار

متأسفانه این مهارت در کشور ما به گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان به طور منظم آموخته نمی‌شود و جوانان و زنان ما در جعبه ابزارشان، ابزاری برای مقابله با مشکلات و حفظ زندگی و سلامت خود ندارند همه اینها سبب می‌شود این افراد در مناسبات پیچیده امروزی نتوانند به درستی رفتار کنند.

شناخت خود و توانایی‌های خود، شناخت نقاط ضعف، مهارت تصمیم‌گیری در شرایط دشوار، مسئولیت‌پذیر بودن و داشتن شغل مناسب از جمله این مهارت‌ها است.

این زنان اگر حرفه‌ای نیاموخته باشند و از لحاظ مالی تأمین نشوند فرزندان آنها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است این زنان دچار آسیب شوند.

اگر این زنان به صورت کامل حمایت نشوند احتمال اینکه به سمت فساد و فحشا کشیده شود بسیار زیاد است و مسلم است زنی که تأمین نیست ناچار است که به این سمت برود.

توانمندسازی و حرفه آموزی می تواند وضعیت زنان سرپرست خانوار را از فقر و به راه خطا رفتن آنها جلوگیری کند و مهارت‌آموزی آنها می‌تواند در زندگی‌شان مؤثر باشد.

مراکز خیریه باید بسته‌های حمایتی را با تورم و مشکلات اقتصادی موجود تغییر دهند و به این بانوان سرپرست خانوار به جای دادن ماهی، ماهی گیری یاد دهند و حرفه و شغلی به آنها بیاموزند و سرمایه‌ای در اختیار آنها قرار دهند تا جزو کارآفرینان باشند. وگرنه با پول‌های اندکی که به آنها پرداخت می‌شود نمی‌توان با اقیانوس مشکلات زنان سرپرست خانوار مواجه شد.

ما خیلی راحت‌تر و با سرمایه گذاری کمتری می‌توانیم زنان سرپرست خانوار را به سطحی برسانیم که از لحاظ اقتصادی بتوانند توانمند باشند و خودشان هزینه خود را تامین کنند این راه فرهنگ کار و کوشش و تلاش و مبارزه با مشکلات را در جامعه ما نه فقط برای این خانوارها بلکه برای کل جامعه تقویت می‌کند تا اینکه یک گرفتاری برایش پیش بیاید مثلاً سرپرست خانوار فوت کند یا جدا شود و خانوار حیران بماند که چطور باید معیشت خود را تأمین کند. نکته دوم که باید به خانوارها کمک شود تا بتوانند توانمند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یک =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .