dmngoadmin

03 آبان 1399

بدون دیدگاه

حمایت از زنان سرپرست خانوار از وظایف خیریه‌ها است

از وظایف خیریه‌ها حمایت از زنان سرپرست خانوار است 

در جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار طرح‌های اشتغال، توانمند‌سازی و خودکفایی این زنان، برنامه‌هایی است که می تواند در حل مشکلات و تنگناهای اقتصادی زندگی این زنان مؤثر واقع شود.

زنان سرپرست خانوار به دلیل فوت همسر، طلاق و یا سایر دلایل مسئولیت اقتصادی و معیشتی خانواده را بر عهده دارند در بحران‌های اقتصادی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

افزایش روز به روز فقر و نبود شغل مناسب به منظور تأمین نیازهای ضروری، خطر آسیب‌های اجتماعی را بیشتر می‌کند؛ بنابراین مؤسسه‌های خیریه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این قشر برای کمک و حمایت از  زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان تأسیس شده است.

زنان سرپرست خانوار فقط زنانی که همسران آنها فوت شده یا طلاق گرفته‌اند را شامل نمی‌شود بلکه زنانی که همسرشان دچار از کارافتادگی شده، زنانی که همسرشان حکم زندان طولانی مدت دارند و یا زنانی که همسرشان به خدمت سربازی اعزام شده است،زنی که هرگز ازدواج نکرده است و به تنهایی زندگی می‌کند، گاهی زنانی که همسران آن ها برای پیدا کردن کار مدتی طولانی به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند نیز جز زنان سرپرست خانوار محسوب مى‌شوند.

شامل تعریف زنان سرپرست خانوار می شود که به دریافت کمک از موسسات نیازمند هستند.

زنان سرپرست خانوار چگونه حمایت میشوند؟

در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌ سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد.

زنان سرپرست خانوار به‌ دلیل مسئولیت اداره خود، فرزندان و گاه پدر و مادر و سایر اعضای خانواده در وضعیت دشواری به سر می‌برند. نهادها و مؤسسات خیریه‌ی حمایتی اجتماعی، درصدد تأمین نیازهای این زنان و فرزندان آنها هستند. بیکاری یکی از بزرگترین معضلات این افراد است و زمینه شکل‌‌گیری بسیاری از صدمات و آسیب‌‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

حمایت های قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست

در جهت حفظ حقوق اجتماعی زنان و کودکان بی‌‌سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌‌سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت‌های مقرر در قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست بهره‌‌مند خواهند شد. در موارد زیر به آن اشاره شده است.

۱ – حمایت های مالی شامل تهیه وسایل و امکانات خودکفایی یا مقرری نقدی و غیرنقدی به صورت نوبتی یا مستمر.

۲ – حمایت های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی نظیر خدمات آموزشی و تحصیلی، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه‌وفن جهت ایجاد ‌اشتغال، خدمات مشاوره‌‌ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده.

۳ – نگهداری روزانه یا شبانه‌‌روزی کودکان و زنان سالمند بی‌‌سرپرست در واحدهای بهزیستی یا واگذاری سرپرستی و نگهداری این گونه کودکان و‌ زنان به افراد واجد شرایط.

‌لازم به ذکر است که کلیه مشمولان واجد شرایط که از سلامتی جسمی و روانی برخوردارند به تشخیص مددکاران ذیربط، برای شرکت در دوره‌های آموزش‌ حرفه ‌ای و کاریابی معرفی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .