بلوغ و چالش های طیف اوتیسم در این سن

آموزش های جنسی و رفتاری یکی از اصلی ترین نیاز های نوجوان اوتیسم در حال بلوغ است

حساس ترین سن هر فرد که حتی در مواقعی می توان آن را یک نقطه تایین کننده در زندگی دانست، نوجوانی فرد است. در این سن فرد به بلوغ می رسد و بسیاری از تغییرات و جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد. نوجوان اوتیسم با توجه به عدم ارتباط مناسب با دنیای بیرون این مرحله را بسیار سخت تر از دیگر افراد پشت سر خواهد گذاشت.

علائم بلوغ در فرد اوتیسم با دیگر افراد جامعه یکسان است و تفاوت خاصی ندارد. در زبان دیگر می توان گفت نوعی اختلال مغزی، مانعی برای رشد و بلوغ جسمی فرد ایجاد نخواهد کرد.

در دوره‌ی سنی بلوغ جنسی با توجه به تغییراتی که ازلحاظ فیزلوژیکی و روان‌شناختی برای نوجوان پیش می‌آید، امکان بروز رفتارهای هیجان مدار و لغزش‌های جنسی بیشتر است. در افراد دارای اتیسم نیز، مشکلات خود این اختلال به چالش جدید بلوغ نیز اضافه می گردد و در نهایت منجر به افزایش فشار روانی برای خانواده ها می گردد، که با حس های همچون خجالت، احساس گناه، اضطراب و گاها خشم همراه است، و اینکه در نهایت منجر به بروز رفتارهای جنسی نامناسب از سوی فرزندشان می گردد.

یک نوجوان دارای اوتیسم ابتدا باید شناخت و درک درستی از اطراف خود داشته باشد که البته این شناخت با آموزش به این طیف از افراد به دست می آید. یقینا سطح درک طیف اوتیسم از فضای اطراف به میزان شدت اختلال در فرد وجود دارد. پس نباید انتظار داشت که همه افراد در این طیف به خوبی یادگیرنده مسائل مربوط به حریم شخصی باشند و رفتار های یکسان از خود بروز دهند.

همه آموزش ها در حیطه بلوغ در اوتیسم نیز باید به صورت مرحله ای انجام شود به عنوان مثال باید این بچه ها را متوجه نمود که اتوبوس، خیابان و … فضای عمومی هستند و یا اینکه هر فردی برای خودش یک حریم خصوصی دارد که افراد دیگر اجازه ورود به آن حریم را ندارند. سپس هنجارها و قوانین هر یک از این سه حیطه باید برای فرد توضیح داده شود و با تکرار و تمرین مداوم، فرد را به حداقل مهارت لازم برای رعایت هنجارهای عمومی رساند.

در آموزش ها به نوجوان درحال بلوغ اوتیسم همیشه موارد دفاع از خود و حریم خصوصی یاد می شود، چراکه  کودکان و نوجوانان با اختلال اتیسم به احتمال بالاتری در معرض خطر آزار و تجاوز جنسی هستند لذا توانمند کردن این افراد برای مراقبت و حفاظت از خود تا حد امکان و همچنین مراقبت و هشیاری والدین این افراد می تواند در کاهش این آسیب ها نقش بسزایی داشته باشد.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهار =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .