حاشیه نشینی در تهران

ویژگی­های حاشیه نشینی در تهران چیست؟

مناطقی که در حواشی شهرهای بزرگ، از جمله حاشیه شهر تهران قرار دارند؛ دچار گسست از مرکز هستند و در پایین ترین سطح از امکانات و تجهیزات شهری قرار دارند.

 اغلب افرادی که حاشیه نشینند، افرادی هستند که دچار فقر گسترده ­اند و نمی­توانند  شرایط لازم برای رفاه خود و خانواده خود فراهم کنند ناچار برای زندگی به نواحی اطراف شهرها رفته و این مناطق محروم از امکانات را برای ادامه زندگی انتخاب می­کنند.

سکونت ­گاه­ های این افراد از مواد و مصالح بی­ ارزش و کم­ دوام ساخته شده است. موادی چون نایلون ­های بلااستفاده، پارچه ­ها و فرش های دور انداخته شده، تخته چوب­ های فرسوده که با گل و خشت روی هم سوار شده­اند، حلب­ های پوسیده که نام­هایی چون حلبی­ آبادها، حصیرآباد و… را به خود اختصاص داده­اند و منازلی را در حاشیه تهران پدید آورده ­اند که هیچ شباهتی به محل زندگی ندارد.

منابع آب در این مناطق، سالم نیست. امکانات مربوط به سیستم  فاضلاب، برق  و تجهیزات پزشکی و بهداشتی در این حواشی وجود ندارد. افراد حاشیه­ نشین تهران، فاقد وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند. و به طور کلی می­توان گفت سکونت گاه­های واقع در حاشیه تهران فاقد تجهیزات اولیه هستند و مناطق غیررسمی و غیرقانونی محسوب می­شوند.

علل به وجود آمدن حاشیه نشینی در تهران

افراد در شهرهای کوچک و روستاها به خاطر عواملی چون فقر و بیکاری از محل زندگی خود رانده شده و برای به دست آوردن شغل و در آمدمناسب جهت گذراندن زندگی خود به مناطق شهری بزرگی مانند تهران که امکانات بیشتری دارد هجوم می­برند. و گاه افرادی که ساکن شهرهای بزرگ هستند به دلیل ناتوانی در کسب درآمد از مناطق شهری رانده شده و برای سکونت به حواشی رجوع می­کند.

اغلب افراد حاشیه نشینی تهران، عشایر و روستاییان هستند که پس از مهاجرت به شهرهای بزرگ، به دلیل عدم توانایی زندگی و بر آمدن از مخارج، نداشتن سواد و تخصص لازم برای کسب شغل مناسب و ورود به بازار کار، نبود سرمایه برای راه انداختن شغلی کارآمد در شهر همچنان تهی دست می­مانند و از  مراکز شهر به حواشی رفته و با مواد کم هزینه و فرسوده برای خود کپرهای حصیری، چادر، خانه­های حلبی و… می­سازند.

مواجهه این افراد با ناتوانی و ناکامی در زندگی شهری و فقر فرهنگی موجود در این نواحی، روی آوردن به بزه کاری، جرایم  و آسیب­های اجتماعی و از همه رایج تر­ روی آوردن به اعتیاد و مواد مخدر و… است.

یکی از راه ­حل­ های رهایی از معضل اجتماعی حاشیه نشینی در تهران این است که به افرادی که تصمیم دارند برای رهایی از دام فقر و با رؤیای شغل و مسکن مناسب راهی شهرهای بزرگ می شوند اطلاع رسانی شود. دادن اطلاعاتی در مورد اینکه روزانه چه تعداد افراد به شهر وارد و از شهر خارج می­شوند. اطلاعاتی در مورد قوانین شهری به افرادی که قصد مهاجرت دارند؛ شاید در طولانی مدت باعث بالا رفتن سطح آگاهی مهاجران و کاهش این مسئله در جوامع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .