روابط عمومی

04 مرداد 1402

بدون دیدگاه

خیر اندیشی و سلامت روان

بررسی خیر اندیشی و سلامت روان

آدمی به محض تولد و حضور در دنیای مادی،مشکلات و سختیهای بسیاری را تجربه خواهد کرد و شاهد این مشکلات اجتناب ناپذیر چه در زندگی خود و یا در زندگی دیگران خواهد بود.  نکته قابل توجه دراین امر آنست که دنیا هرگز هیچ تعهد و ضمانتی برای تامین آسایش و آرامش به هیچ انسانی نداده است. ما همواره از واقعیت های دنیا سیلی می خوریم. این سیلی های واقعیت، چالشهای زندگی هستند که عموما حال دلمان را بد میکند.حذف این سیلی ها و استرسهای ناشی از آن امکان پذیر نخواهد بود، تلاش برای دور شدن از آنها و افکارشان نیز راه حل مناسبی نخواهد بود. اما یکی از موثر ترین راه حلها، بالا بردن توان و قابلیتهای فردی میباشد. در این خصوص افزایش چهار سرمایه مادی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی می تواند برایمان موثر باشد. و این یعنی “واکسینه کردن” خودمان. واکسینه شدن ما را در قبال تبعات منفی استرسهای ناشی از وقایع زندگی محافظت مینماید. برای این امر “یادگیری و بکار گیری” دانش و تبدیل آن به « مهارت” ابزار اساسی برای واکسینه شدن و افزایش سرمایه ما می باشد. علاوه بر افزایش توان شخصی و بعبارتی مدیریت خود برای مقابله با استرسهای ناشی از چالشهای زندگی، باید “رابطه امن”با عزیزمان را ایجاد و تداوم بخشیم.

 تحقیقات نشان داده است والدینی که توان بالایی در مدیریت خود دارند و همچنین یک رابطه ایمن با فرزندان خود دارند، فرزندانی خواهند داشت که نتایج و عملکرد تحصیلی بهتر، عملکرد اجتماعی موثر تر، اعتماد به نفس بالا تر دارند و احتمال انجام رفتارهای پرخطر در آنها کمتر میباشد. هم فرزندان و هم والدین از سطح نیک زیستی روانشناختی بالاتری برخود دارند و سطح سلامت  جسمی ، روانی و روحی فرزندان چنین والدینی بالاتر از همتایان خود (که والدین نا کار آمد دارند) میباشد.

کاملا قابل پیشبینی است کودک و نوجوانی که در خانواده ای زندگی می کند که نه اثری از روابط امن در آن وجود دارد و نه شخصیت سالم، محکم و توانمند والد احتمال بزه و رفتارهای ناسالم اجتماعی در آنها بیشتر میباشد. این کودکان در طول زندگی خود از امنیت اقتصادی، روانشناختی، عاصفی و اجتماعی محروم هستند، و  ساختار مغز و “فعالیتهای عالی ذهن” آنها رشد مناسب و کافی پیدا نمیکند چرا که تحقیقات نشان داده است که در طول دوره تکامل آدمی این فعالیتها اصولا در پناه و حضور یک رابطه امن شکل می گیرد و قدرت می یابد.

بنیاد دستان مهربان با شناسایی چنین خانواده هایی، تلاش می کند که با کمک اقشار فهیم، توانمند و خیر اندیش آنها را در راستای توانمند سازی اقتصادی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی یاور باشد . بنیاد دستان مهربان با تحت حمایت قرار دادن چنین خانواده هایی که از نعمت سرپرست مرد کار آمد محروم هستند و رابطه امن ندارد؛  آنها را از خطرات واقعی چون افسردگی، سوء استفاده، روابط جنسی نا متعارف، مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر، فشار گروه همتا، حضور در چرخه خشم ( یا مشاهده گر هستند، یا قربانی خشم و یا خود عامل خشونت میباشند) محافظت می نماید.

بنیاد دستان مهربان فضای مساعد و مناسبی است برای تک تک آحاد جامعه که بتوانند در راستای اهداف بنیاد، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا نموده و به کمک خانواده های مذکور برآیند. در این صورت ما می توانیم قدمهای موثری برای محرومیت زدایی از چهره شهرمان برداریم. همچنین ایفای مسئولیت اجتماعی تاثیر مستقیم در افزایش نیک زیستی روانشناختی و سلامت افراد دارد. بنیاد دستان مهربان مجالی است که ما می توانیم هم مسئولیت اجتماعی و هم شفقت ورزی به خود و دیگران را تمرین کنیم. اینجا مکانی است برای عشق ورزیدن، چرا که بقول استاد فریدون مشیری:

ای همه مردم، در این جهان به چه کارید؟

عمر گران مایه را چگونه گذارید؟

هرچه به عالم بود، اگر به کف آرید، هیچ ندارید اگر که عشق ندارید

پس عشق بورزید، دوست بدارید، عشق بورزید.

 

– دکتر ندا دیلمی 

Tags :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سه =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .