سرپرستی کودکان بی‌سرپرست

پذیرفتن سرپرستی کودکان بی‌سرپرست از طریق خیریه‌های معتبر

یکی از آسیب‌هایی که جوامع با آن رو به رو است؛ وجود کودکان بی‌سرپرست است که سرپرست خود را به دلایل مختلف  از دست داده اند. این کودکان بی‌گناه به دلایلی چون اعتیاد، زندان، تصادف، بلایای طبیعی و… سرپرست ندارند و برای گذراندن زندگی با دشواری‌های زیادی رو به رو می‌شوند. محیط امن زندگیشان دستخوش حوادث نا‌خوشایندی می‌شود. این خانواده‌ها از حمایت‌های مالی، خدماتی و تأمین معاش زندگی، با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند.

مشکلات کودکان بی‌سرپرست

عدم وجود سرپرست بیش از آن که یک مشکل فردی باشد؛ پدیده‌ای اجتماعی است. کودکانی که سرپرست خود را از دست داده اند؛ علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، به مشکلات هویتی و شخصیتی فراوانی دچار می‌شوند؛ رشد کودکان در جامعه، متأثر از عوامل روحی، جسمی، اجتماعی و محیطی است.

خیریه‌های متعدد و متنوعی با اهداف خاص در همه کشورها وجود دارد؛ که هدف کلی همه آنها کمک به نوع بشر است. از میان این خیریه‌ها، هستند مراکزی که هدف کلی خود را کمک به کودکان بی‌سرپرستیا بد‌سرپرست قرار داده‌اند.

نقش مراکز خیریه در پذیرفتن سرپرستی کودکان بی‌سرپرست

بعضی از این مراکز خیریه شرایطی دارند که کودکانی که سرپرست ندارند یا به عبارتی از داشتن پدر و مادر محروم هستند را به آغوش امن خانواده‌هایی می‌سپارند تا در ادامه زندگی شیرینی را تجربه کنند و در محیطی سالم زندگی کنند که شرایط حزانت و قوانین خاص خود را دارا است و باید مراحل قانونی سرپرستی کودکان را طی کند.

برخی از مراکز خیریه، سرپرستی کودکان را به صورت متفاوت می‌پذیرند و با پرداخت مستمری ماهانه به خانواده‌ای که از داشتن نعمت پدر و نان‌آور خانواده محروم هستند؛ در تلاش است تا برای حل مشکلات آن کودک قدم خیری را برداشته باشد.

این مراکز علاوه بر پرداخت مستمری ماهانه، سبدهای کالایی را در هر ماه به دست این خانواده‌های نیازمند می‌رسانند تا در تأمین معاش آنها مشکلی به وجود نیاید و دیگر حمایت‌های مالی، خدماتی، درمانی، روانی و … که توسط حامیان این مراکز تأمین و به دست نیازمندان تحت‌پوشش قرار می‌گیرد.

این مؤسسات باید برای تأمین نیازهای عاطفی و روحی این کودکان نیز برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند؛ تا این کودکان به بزه و ناهنجاری‌های اجتماعی دچار نشوند و حامی مادران این کودکان باشد تا راهی برای کسب درآمد خود و فرزندان خود به دست آورند و از مسیر صعب‌العبور زندگی خود را به وسیله توانمندی خود، با رضایت پشت سر گذاشته و آینده‌ای زیبا برای خود و فرزندان خود ترسیم کنند.

اهداف مراکز خیریه برای پذیرفتن سرپرستی کودکان بی‌سرپرست:

–  افزایش حس مسئولیت‌پذیری در قشرهای مختلف جامعه
–  گسترش فرهنگ دستگیری از نیازمندان
–  یاری رسانی به فرزندان نیازمند یتیم و بهبود وضعیت معیشتی، تحصیلی و درمانی آنان
–  بهره‌گیری از نیات خیرخواهانه نیکوکاران به عنوان حامیان و نیروهای افتخاری در امر حمایت نیازمندان

 

پذیرفتن سرپرستی کودکان بی‌سرپرست توسط افراد نیکوکار دست‌های مهربان

در بنیاد دست‌های مهربان افراد خیر و نیکوکار که از آنها با نام حامی یاد می‌شود، می‌توانند با تکفل کودکان بی‌سرپرست، پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند کودک بی‌سرپرست و یتیم در طول سال نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان اقدام ‌نمایند.
بعضی از مراکز خیریه تصویر کودکان نیازمند و بی‌سرپرست را به خانواده‌های متقاضی نشان می‌دهند تا خانواده‌هایی که تمایل به انجام کار خیر دارند؛ سرپرستی آنها را به‌عهده بگیرند. تعداد زیادی از این بچه‌ها در این اطلاع‌رسانی حامی‌های مهربانی پیدا می‌کنند که می‌توانند به کمک آنها رشد و تعالی لازم را پیدا کنند.

چه خوب است که این اقدام هر سال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برپا می‌شود و به‌طور قطع گشایش‌ زیادی هم در زندگی خانواده‌های نیازمند و هم در زندگی سرپرستان آنها ایجاد خواهد شد.
در دست‌های مهربان، حامیان می توانند به صورت محدود و یا نامحدود کودکان بی‌سرپرست را مورد حمایت مالی خود قرار داده و به صورت ماهیانه مبالغی را به حساب آنان واریز نمایند و در ایام خاصی از سال، مانند اعیاد برای آنان هدایایی تهیه کرده و با هماهنگی مؤسسه خیریه به دیدار آنان بروند تا از این جهت، نیازهای عاطفی کودکان بی‌سرپرست نیز تأمین گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .