صنایع دستی در بنیاد نیکوکاری دست های مهربان

صنایع دستی؛ تلفیقی از عشق و هنر

 رسانه‌ها و منابع معتبر معمولاً صنایع دستی را نوعی کار که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود، تعریف می کنند که البته این تعریف بین صنایع و کار دستی مشترک است.

صنایع دستی معمولاً به روش‌های سنتی ساختن کالاها یا حتی ساختن کالاهای سنتی با روش های جدید هم گفته می­شود. صنایع دستی اصولا نمودهای فرهنگی و یا مذهبی بستر ساخت خود نیز هستند از همین روی است که باید این صنایع را زنده نگه داشت و ادامه داد. حتی برخی از جوامع صنایع دستی نوین را جایگزین نمونه سنتی آن کردند اما با این تفاوت که ضمن تلفیق سنت و مدرنیته، فقط نمودهایی از گذشته و آداب و سنن جامعه در آن نهان می شود.

به طور کلی همه ما می دانیم که صنایع دستی چیست و به اندازه افکار انسان‌های روی زمین، می توان تعریف متفاوتی برای آن پیدا کرد اما آنچه بین تعریف اکثر افراد یکسان است، باور میزان عشقی است که هنرمندان به کار خود دارند.

شاید پیش از این هنری که حالا تزیینی به حساب می آید، سازنده وسیله هایی بود که باعث رفع نیاز افراد می شود اما امروزه و با پیشرفت علم اکثر صنایع دستی نه برای رفع نیاز که فقط جنبه گسترش زیبایی در زندگی دارد و همین موضوع باعث در حاشیه بودن این هنر از نظر بسیاری از افراد است.

از همین روی می توان گفت صنایع دستی را چه بهتر که هنر عشق بخوانیم و هنرمندانش را عاشقانی بدانیم که زیر و بم زندگی را در پیچ و خم هنر خود پیاده می‌کنند. آنها می سازند و در بازار زیبایی ها به نمایش می گذارند. بازارهایی که در آن خریدار واقعی این هنر فقط و فقط افرادی هستند که نگاه هنرمندانه ای به زیبایی ها خواهند داشت.

دستی که گلی بی شکل را به کوزه ای زیبا تبدیل می کند، فقط یک دست معمولی نیست یعنی دستی مانند بقیه دست ها نیست، آن وسیله ای برای خلق زیبایی است.

چه بسیار افرادی که نگاه عاشقانه‌ای به این هنر دارند ولی به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی خود نمی‌توانند آن را فراگیرند و از آن به منبع درآمد برسند.

حمایت صنایع  و هنر سنتی هر منطقه می توان نوعی زنده نگه داشتن آداب و سنن فرهنگی به حساب آید و یا حتی می توان به مردم محروم منطقه های مختلف کشور از این طریق کمک کرد.

#صدای_اوتیسم_باشید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .