لزوم کمک به زنان نیازمند توسط تمام نهادها

لزوم کمک به زنان نیازمند 

 زنان به‌ عنوان نیمی از منابع انسانی در جوامع، علاوه بر اینکه موضوع و هدف توسعه‌اند، عاملی مهم و مؤثر در پیشبرد اهداف توسعه نیز هستند بنابراین نقش کمک به زنان نیازمند بسیار چشمگیر است.

مطالعات نشان می دهد که زنان بیش از مردان در معرض فقر و تبعیض جنسیتی قرار دارندبه خصوص زنان نیازمند که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

زنان سرپرست خانوار و زنان نیازمند به واسطه عدم آشنایی با مهارت های اجتماعی، عدم دسترسی به منابع و در نتیجه کیفیت زندگی پایین و نیز با از دست دادن شبکه روابط و مسئولیت افراد تحت تکفل، در معرض انواع آسیب های اجتماعی و روانی قرار دارند و کمک به زنان نیازمند از ملزومات توسعه است.

در اغلب جوامع در حال توسعه مثل ایران، بسیاری از مشاغل در انحصار مردان است و به‌جز مشاغلی مانند پرستاری و آموزش که بیشتر با زنان مرتبط دانسته می شود و در آنها دستمزد نسبتاً پایین است، در هر دو بخش خصوصی و عمومی، احتمال استخدام مردان بسیار بیشتر از زنان است.

در واقع، زمینه اشتغال زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی و تجاری، گسترده و متنوع نیست به همین دلیل بحث کمک به زنان نیازمند حساسیت بالایی به خود می گیرد.

در جامعه شهری، ۶/۳۱ درصد زنان شاغل در بخش آموزش،۴/۱۱  درصد در بخش بهداشت و ۲۸/۱۸ درصد در بخش صنعت فعالیت دارند که زنان نیازمند شاغل در بخش صنعت اغلب به عنوان کارگران گروه صنایع دستی و مشاغل مرتبط با آن مانند فرش مشغول هستند.

در واقع زنان اکثراً تحت تأثیر عوامل فرهنگی و سنتی به مشاغل مشخصی هدایت و جذب می شوند و حضور آنان در اکثر بخش ها بسیار محدود است که باعث می شود اهمیت کمک به زنان نیازمند افزایش می یابد.

به عنوان مثال تنها ۲ درصد از زنان در واسطه گری های مالی اشتغال دارند. در واقع، تنها فعالیت هایی که زنان بخش عمدهای از شاغلین آنها را به خود اختصاص می دهند آموزش و بهداشت است؛ به طوری که بیش از ۴۹ درصد شاغلین بخش آموزش و ۴۷ درصد بهداشت و مددکاری را زنان تشکیل می دهند.

مقایسه توزیع خانوارها به تفکیک سرپرست‌ نشان می دهد که خانوارهای دارای سرپرست زن عمدتاً در دهک های پایین درآمدی تمرکز یافته اند، به گونه ای که بیش از ۷۱ درصد این خانوارها در ۵ دهک اول قرار دارند و کمک به زنان نیازمند در این بخش ها بسیار ضروری است.

این نسبت در مورد مردان ۷/۵۳ است. این اختلاف در دهک اول مشهودتر است، در حالیکه فقط ۶۶/۷ درصد خانوارهای دارای سرپرست مرد در این دهک قرار دارند، ۶۳/۲۸ درصد یعنی از خانوارهای دارای سرپرست زن در دهک اول که پایین ترین سطح درآمدی است جای گرفته‌اند و این امر حاکی از سطح بالاتر فقر در بین خانوارهایی است که سرپرست آن زن است و به همین دلیل تمام دستگاه ها باید در راستای کمک به زنان نیازمند وارد میدان شوند.

#کرونان

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#بنیاد_نیکوکاری_دستهای_مهربان

*کلیک کن، کار نیک کن*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پانزده =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .