نقش خیرین و تاثیرات کار خیر در جامعه

تاثیرات کار خیر در جامعه

کار خیر و نیک در کشور و فرهنگ ما از سابقه طولانی برخوردار است و با جان مردمان این مرز و بوم عجین شده است.

مذاهب و ادیان الهی بر خیررسانی و کمک به افراد نیازمند تاًکید فراوان دارند و عمل خیر را از وظایف دینی و انسانی یک فرد عاقل می‌دانند. کار خیر را دلیلی برای رستگاری انسان‌ها و سلامت روحی و روانی آنها به شمار می آورند.

خیرین  انسان‌هایی هستند که براساس اصول و اخلاق انسان گرایانه و یا به خاطر وظیفه دینی و اخلاقی نسبت به مشکلات همنوعان خود که نیاز مالی دارند یا در مناطق محروم زندگی می کنند واکنش نشان داده و در راستای حل مشکلات این عزیزان در زمینه مسائل مالی، درمانی، آموزشی می‌کوشند.

این حامیان هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و نتیجه کار آنها، تأثیرات مثبت و سازنده‌ای برای فرد و جامعه در پی دارد.

آیا افرادی که به کار خیر می پردازند افراد بدون دغدغه یا سرمایه دارند؟

در بسیاری مواقع اینگونه تصور می‌شود که افراد خیر کسانی هستند که در زندگی با مسائل و مشکلاتی مواجه نیستند و از نظر ثروت، دارای سرمایه‌های کلانی هستند. در شرایط بی‌نیازی و رفاه، نسبت به سایرین قرار دارند.

اتفاقاً شاید قضیه کاملا برعکس باشد خیرین کسانی هستند که در کنار زندگی شخصی، دغدغه های زندگی، مشکلات و نیازهای خود، نسبت به چالش ها و مشکلات سایر افراد جامعه بی تفاوت نبوده و با بخشندگی و سخاوت سعی دارند با روش‌های خیرخواهانه از مشکلات نیازمندان کم کنند، شرایط رفاهی مناسبی را برای آنها در جامعه فراهم آورند تا همه افراد جامعه با برخورداری از برابری اجتماعی و بدون محرومیت زندگی کنند.

برای کار نیک سرمایه فراوان الویت ندارد

برای کمک کردن به دیگران نیاز به سرمایه‌های هنگفت مالی نیست. هر شهروند وظیفه‌شناس طبق مسئولیت‌های اجتماعی خویش وظایفی دارد که کار خیر از جمله مهم‌ترین آنهاست. هر شهروند با هر میزان بهره مندی از سطح رفاه می تواند متناسب با توان اقتصادی خود به فعالیت انسان دوستانه خود بپردازد.

بنابراین باید در نظر داشت که برای انجام کار نیک حدو مرزی وجود ندارد ، زمان و مکان مطرح نیست، جنسیت نمی‌شناسد، نیاز به سرمایه هنگفت نیست ، هر شهروند در هر موقعیتی می تواند به عنوان یک خیرخواه نیازمندان و جامعه عمل کرده و در بهبود شرایط سهم داشته باشد.

خیرین می توانند انتخاب کنند که در چه کار خیری مشارکت داشته باشند، برخی به دانشجویان و دانش‌آموزان کمک می‌کنند، برخی در زمینه احداث مدرسه‌ در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، برخی مسجد، درمانگاه یا بیمارستان می‌سازند، و برخی نیز سرپرستی کودکان فاقد سرپرست را برعهده می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شانزده =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .