واحد حمایتی و مددکاری دست‌های مهربان‌

واحد مددکاری دست‌های مهربان

کمک و حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست از اهداف مهم ایجاد خیریه‌ دست‌های مهربان به شمار می‌آید. واحد مددکاری خیریه دست‌های مهربان  به لطف خدا و حامیان بخشنده برای کمک به نیازمندان و مددجویان در تمام شعب خود راه اندازی کرد تا از طریق این واحد پل ارتباطی باشد میان حامیان و مددجویان برای دریافت کمک های مادی و معنوی باشد.

مددکاری حرفه‌ای است که در آن مددکار کمک می‌کند که مددجو (یک فرد یا گروه یا جامعه) مشکل خود را شناخته و به توانایی‌های خود پی ببرد و با استفاده از منابع و امکانات موجود در جهت حل مشکل خود برآید. در واقع مددکاری عبارت است از مجموعه‌ای متشکل از تدابیر و مشاوره و فعالیت‌های حرفه‌ای است که در قالب نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات رفاهی توان‌بخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی عرضه می‌شود تا با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و اقشار جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم آورد.

بخش‌های واحد مددکاری دست‌های مهربان

واحد مددکاری دست‌های مهربان از سه بخش مددکاری، حمایتی، آموزش تشکیل شده است.

از وظایف بخش مددکاری، شناسایی افراد نیازمند و جذب آنها است تا در چهار چوبی که خیریه دست‌های مهربان تعریف کرده‌ است‌ از آنها حمایت کند، مددکاران از منازل نیازمندان بازدید می‌کنند تا به درستی و صحت اطلاعات مددجو و شرایط زندگی او پی‌ببرند و پس از تأیید درستی اطلاعات، پرونده‌ای را برای ثبت اطلاعات فرد نیازمند و خدمات مورد نیاز مالی و غیر مالی او تشکیل دهند.

توجه کلی بخش حمایتی روی کمک‌ها و حمایت‌هایی است که مؤسسه خیریه در قبال  افراد نیازمند انجام می‌دهد و در این بخش پس از به دست آوردن اطلاعات از نیازها و استعدادهای این مددجویان، برنامه‌های حمایتی متناسب با شرایط زندگی و استعدادهای فردی آنها توسط مددکاران تدارک دیده می‌شود.

حمایت‌های مختص نیازمندان شامل بسته‌های حمایتی، آزادسازی زندانیان، کمک هزینه کلاس‌های استعداد سنجی، کمک هزینه‌های تحصیلی، برگزاری جشن‌ها، کارگاه‌های روان‌شناختی، خدمات روانشناسی و مشاوره، بسته‌های حمایتی، تأمین جهیزیه نوعروسان و…

بخش آموزشی به دو حوزه آیندگان و آموزشگاه تقسیم می‌شود.

مرکز آموزشی آیندگان که آموزش به کودکان مددجو در رده های سنی ۳ تا ۶ سال از وظایف این واحد است. این بخش دارای برنامه آموزشی ویژه کودکان مددجو متناسب با شرایط زندگانی، سو تغذیه و فقر آموزشی و برنامه‌ریزی بر اساس نیازسنجی و اصول روان‌شناختی جهت رشد و پرورش کودکان مددجو است که یکی از اهداف اساسی آن حمایت از زنان سرپرست خانوار جهت شاغل شدن و حضور در کلاس‌های آموزشی جهت توانمند‌ شدن آنها است.

آموزشگاه معطوف به آموزش سرپرست خانوار در رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال جهت کسب حرفه و مهارت با رشته‌های آموزشی تعریف شده متناسب با شرایط و حسب نیاز جامعه برای رسیدن به خودکفایی و ارجاع به واحد توانمندسازی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک − یک =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .