روابط عمومی

08 تیر 1401

بدون دیدگاه

چرایی کمک به خیریه

کمک به خیریه

کمپین امداد رسانی به مناطق سیل‌زده روستایی استان لرستان در سال ۱۳۹۸ توسط بنیاد دستان مهربان.

خیریه چیست و نگاهی بر چرایی کمک به خیریه

در این مقاله به بررسی چرایی کمک به خیریه و تاریخچه پیدایش سازمان های خیریه و میپردازیم. سازمان خیریه چیست؟، سازمانی می‌باشد که اهدافش مسائل نیکوکارانه و انسان دوستانه است. نوع این سازمان ها می‌تواند به اشکال مختلفی از قبیل: تضامنی، بنیاد، شرکت های به ثبت نرسیده و یا حتی در برخی مکان ها به شکل شرکت های معمولی باشند که صرفا برای دستیابی به اهداف نیکوکارانه به وجود آمده اند.

تا اواسط قرن هجدهم، امور نیکوکارانه (کمک به خیریه) و انسان دوستانه قالبا از طریق ساختار های مذهبی جوامع، صدقه ها و وصیت های ثروتمندان تامین می‌شد. با گذشت زمان در طول قرن نوزدهم، انبوهی از سازمان های خیریه برای بهبود شرایط زندگی و کاری و بهداشت کارگران بصورت انجمن هایی با عناوینی گوناگون به‌ وجود آمدند.

در طول قرن بیستم، سازمان های خیریه بصورت امروزی خود شروع به فعالیت کردند و اولین آنها خیریه ای بنام آکسفام  است که در سال ۱۹۴۷ میلادی فعالیت خود را شروع کرد.

در پاسخ به چرایی کمک به خیریه می‌توان گفت که کمک مالی و معنوی به اهدافی که برای انسان دارای اهمیت و ارزش میباشد جدای حمایتی که متوجه خیریه می‌کند تاثیر مثبت و خوبی برای خود ما هم دارد. میلیون ها نفر در جهان برای حمایت از اهدافی که برایشان دارای اهمیت و ارزش میباشد و مشاهده نتایج مثبت آن بر روی زندگی خود بطور منظم از سازمان های خیریه حمایت میکنند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به دلایلی که در ادامه می‌آیند اشاره نمود:

  • کمک به خیریه باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید

بر اساس تحقیقات انجام شده آگاهی از این نکته که حمایت شما می‌تواند تاثیر مثبتی بر زندگی افراد در مواقعی که دچار مشکل هستند داشته باشد، باعث ایجاد احساس شادی و رضایت بیشتری در انسان می‌شود. این تحقیقات انجام شده ارتباطی را بین کمک مالی به خیریه و افزایش فعالیت در ناحیه ای از مغز که مسئولیت ثبت احساس لذت را دارد کشف کرده اند که اثبات کننده این دلیل است که کمک به خیریه ها سبب احساس رضایت می‌شود.

  • انفاق در امور خیریه و نیکوکارانه، سبب تقویت ارزش های فردی می‌شود

در تحقیقات راجع به چرایی کمک به امور خیریه و دلایل آن محققان پی‌ برده‌اند که احساس وجدان اجتماعی (یک حس مسئولیت یا نگرانی در برابر مشکلات و بی عدالتی های جامعه) از رایج ترین دلایل ارائه شده برای کمک به خیریه بوده است. در این تحقیقات ۹۶ درصد افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، گفتند که احساس می‌کنند وظیفه اخلاقی دارند تا از آنچه در اختیار خود دارند برای حمایت و کمک به دیگران استفاده کنند، احساساتی که ریشه در ارزش ها، عقاید، آرمان ها و اصول شخصی آنها دارد.

داشتن توانایی کمک به دیگران در زمان بحران و مشکلات برای بسیاری از افراد نوعی امتیاز می‌باشد که این امتیاز نوعی احساس تعهد و مسئولیت با خود برای افراد به همراه دارد. عمل به این احساسات یک راه عالی برای تقویت ارزش ها، عقاید، آرمان ها و اصول شخصی خودمان می‌باشد.

  • حمایت از امور نیکوکارانه و خیریه اثر بخش تر از همیشه شده است

امروزه با پیشرفت های انجام شده در زمینه بهبود اثربخشی امور خیریه برای جوامع هدف بیش از پیش شاهد افزایش بازده این امور در مناطق محروم و طبقه ضعیف تر جامعه بوده ایم، برای مثال می‌توان گفت بنیاد دستان مهربان با برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف در جهت توانمند سازی اقشار ضعیف جامعه سعی در ایجاد استقلال مالی برای این عزیزان دارد.

  • حمایت از امور خیریه فرزند شما را با اهمیت فرهنگ بخشندگی و سخاوتمندی آشنا می‌کند

صحبت و به اشتراک گذاشتن تجربه تان از امور خیریه و نیکوکارانه ای که انجام داده اید با فرزندان‌ خود می‌تواند به آنها نشان دهد که چقدر می‌توانند تغییرات مثبتی در جهان ایجاد کنند. بطور طبیعی و ذاتی کودکان کمک به دیگران را دوست دارند، بنابر این پرورش سخاوت ذاتی آنها به معنای این می‌باشد که آنها با قدردانی بیشتری از داشته هایی که دارند بزرگ می‌شوند.

برای شروع آشنایی فرزندان خود با اهمیت فرهنگ بخشندگی و سخاوتمندی می‌توانید یک قلکی بعنوان قلک کمک مالی برای خانواده تان ایجاد کنید و هرسال یک موسسه خیریه را برای حمایت انتخاب کنید و کودکان را  در دلایل این انتخاب و چرایی آن مشارکت دهید.

  • کمک به خیریه و انجام امور نیکوکارانه سبب تشویق دیگران می‌شود

کمک به سازمان ها و موسسات خیریه و انجام امور نیکوکارانه توسط شما می‌تواند برای سایر نزدیکانتان الهام بخش باشد و دلیلی برای شروع حمایت آنها از خیریه ای که در زمینه مورد نظرشان فعالیت می‌کند باشد، بدین شکل آنها هم به این احساس رضایت بخش دست پیدا می‌کنند که سبب ایجاد تغییرات مثبتی در جامعه و جهان پیرامون خود شده اند.

کمک نیکوکارانه به موسسات و آشنایی با بنیاد دستان مهربان

بنیاد دستان مهربان یک سازمان بزرگ کشوری، غیر دولتی، غیر سیاسی، مستقل و مردم نهاد می‌باشد که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، کودکان نیازمند و ایتام آغاز کرده است. دستان مهربان در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر ( ۳۲۰۰ خانواده ) را تحت پوشش خود دارد و خدماتی از قبیل: سبدکالا، خدمات درمانی و تحصیلی و… برای افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با بنیاد دستان مهربان اینجا کلیک کنید.

شما می‌توانید حامی و همراه بنیاد دستان مهربان در انجام امور نیکوکارانه و خیریه ای باشید. حمایت شما مهر‌اندیش ‌می‌تواند مالی و معنوی باشد، بدین صورت که در کنار حمایت مالی می‌توانید بنیاد را در کمپین های نیکوکارانه به مناطق محروم و یا مناطقی که به سبب بلایای طبیعی دچار بحران شده اند همراهی کنید.

برای آشنایی بیشتر با راه های حمایتی و کمک به بنیاد دستان مهربان اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + سه =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .