کمک به زنان سرپرست خانوار

کمک به زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست باید از اهداف سازمان‌های حمایتی باشد

در همه کشورها به دلیل بروز مسائلی چون: فوت همسر، طلاق و جدایی از همسر، زندانی بودن همسر، از کارافتادگی همسر، مهاجرت همسر به دلیل کار یا  زنانی که به دلایلی تن به ازدواج نداده‌اند و… هستند؛ زنانی که  مسئولیت خانواده را به دوش می‌کشند. کمک به زنان سرپرست خانوار موضوعی است که باید در برنامه کاری مراکز خیریه و سازمان‌های دست‌اندر‌کار در جامعه قرار گیرد.

به این قشر، زنان سرپرست خانوار گفته می‌شود؛ که به دلیل نداشتن سرپرست مرد در جامعه، از امنیت لازم برخوردار نیست. و اگر زنی به دلایل مطرح شده در پاراگراف قبل، همسر خود را از دست بدهد و به عبارتی تنها زندگی کند؛ مسئول زندگی خود و حتی فرزندان خود باشد؛ این عدم امنیت را احساس ‌می‌کند و ملزم است که این امنیت را برای خود و خانواده‌اش تأمین کند.

این زنان به دلیل اداره مادی و معنوی زندگی خود و دیگر اعضای خانواده در وضعیت دشواری قرار دارند و این وضعیت هموار نمی‌شود مگر با کمک به این زنان و بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی این قشر آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه.

آموزش راهی برای کمک به زنان سرپرست خانوار

کمک‌های مالی شامل حمایت‌های نقدی و غیرنقدی به صورت ماهیانه و مستمر، حمایت‌هایی در جهت تهیه لوازم منزل و امکانات، به طور کلی کمک‌هایی در جهت تأمین مسکن برای این زنان و خانواده‌شان، کمک‌هایی در جهت تأمین نیازهای آموزشی، تحصیلی، تربیتی، بهداشتی و کاریابی، ایجاد بستر ازدواج به همراه مشاوره در جهت از بین بردن آسیب‌های روانی آنها و… برای این قشر از جامعه باید در نظر گرفته شود.

از جمله مسئولیت‌هایی که بر دوش زنان بی‌سرپرست قرار دارد کسب در آمد برای تهیه مایحتاج زندگی خود و فرزندان، برای گذران زندگی است. بیکاری و نداشتن شغل مناسب، از جمله صدماتی است که گریبان این قشر را در بر‌می‌گیرد و در بعضی مواقع، باعث به وجود آمدن معضلات جبران ناپذیری در جامعه می‌شود.

آموزش جهت یادگیری فن و حرفه‌ای، برای به دست آوردن شغل و تأمین استقلال مالی این زنان آبرومند، باید مورد توجه مسئولین ارشد جامعه و مراکز حمایتی قرار گیرد.

علاوه بر بیکاری، مسئله دیگری که روان این زنان را مورد آزار قرار می‌دهد دیدگاه‌ها و نگرش‌های منفی از سوی جامعه است که با آن مواجه می‌شوند. در جامعه ما متناسب با فرهنگی که وجود دارد این زنان، برای به دست آوردن استقلال برای خود و خانواده خود با انواع ناامنی‌ها و مزاحمت‌ها روبه رو هستند.

اکثر این زنان از سمت دوستان و خویشان خود طرد شده و حتی گاهی شهر محل زندگی خود را برای امن ساختن زندگی فرزندانشان ترک می‌کنند و به دلیل رفت و آمد نداشتن با نزدیکان دچار اسیب‌های روحی می‌شوند.

آسیب‌هایی چون نداشتن پشتیبانی قابل اعتماد، نداشتن شغل و یا مسکن، نداشتن روابط اجتماعی و خانوادگی، فقر و تهی‌دستی که باعث به وجود آمدن بستری برای انواع بیماری‌های روانی چون افسردگی، حقارت، درماندگی، ترس، خجالت و رنج زنان می‌شود که برای فرزندان خود علاوه بر نقش مادری باید نقش پدر خانواده را نیز بازی کند.

راه اندازی آموزش، برای توانمند‌سازی و کمک به زنان آسیب‌دیده جامعه

با وجود چنین مشکلاتی، سازمان‌های بسیاری برای ارائه خدمات،  ایجاد امنیت، حمایت و کمک به زنان به وجود آمده‌اند که تأمین مسکن، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و از همه مهمتر، ایجاد بستر شغلی از آموزش گرفته تا ایجاد محل اشتغال  از جمله کار در کارگاه‌ها و… را برای این زنان در دستور عمل خود قرار داده‌اند تا این عزیزان را به سوی آینده‌ای شایسته سوق دهند.

این نهاد‌ها و مراکز خیریه، زنان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست را شناسایی می‌کند و تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد و طی آموزش‌هایی که به آنها ارائه می‌دهد؛ فرصت‌های شغلی مانند گلیم‌بافی، قالی‌بافی  و سایر صنایع دستی، پرورش قارچ، پرورش ماهی و… را در جهت توانمند‌سازی و کمک به زنان در اختیارشان قرار می‌دهد. این فرصتی است برای خود‌کفایی زنان در جامعه و همچنین باعث ایجاد اعتماد به نفس در آنها برای ادامه زندگی به عنوان سرپرست فرزندان خود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .