کمک به کودکان بی سرپرست، چرا و چگونه؟

کمک به کودکان بی سرپرست از طریق خیریه های معتبر

مؤسسات خیریه برای کمک به کودکان بی‌سرپرست دایر شده اند و به انجام فعالیت‌های مختلفی از قبیل امداد‌رسانی به فقرا و افراد کم‌توان، ایجاد و مدیریت ساختمان‌های عمومی، ارتقاء جامعه با ارائه خدمات اجتماعی، دفاع از امنیت عمومی، کمک به کودکان بی‌سرپرست ، فعالیت هایی در راستای حقوق مدنی و از بین بردن تعصبات و تبعیض و دیگر فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند.

یک مؤسسه خیریه ممکن است به فعالیت‌های آموزشی، درمانی و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با منافع عمومی و بشردوستانه نیز بپردازد.

با توجه به این که انسان‌ها ذاتاً میل به کمک به کودکان بی سرپرست و همنوع خود را دارند و از آن به عنوان یک مسئولیت مهم اجتماعی یاد می‌کنند، بسیاری از افراد برای کمک و یاری به کودکان بی‌سرپرست، تصمیم به تأسیس مؤسسات خیریه کودکان بی‌سرپرست برای کمک به این عزیزان پرداخته‌اند.

این مؤسسات برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند به ویژه زنان و کودکان نیازمند ، با انگیزه والای انسان دوستی و کمک به همنوع در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

عواملی که باعث بی‌سرپرست شدن کودکان می‌شود

ممکن است کودکان به دلایل مختلف والدین خود را از دست دهند؛ بسیاری  از کودکان بی سرپرست والدین خود را در اثر بیماری از دست می‌دهند. تعدادی از این کودکان بی‌سرپرست پدر و یا مادر خود را در اثر سوانح رانندگی از دست می‌دهند یا ممکن است بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و… موجب بی‌سرپرست شدن و بی‌خانمان شدن بسیاری از این کودکان ‌شود، جدا شدن پدر مادر به دلایل مختلف، اعتیاد یکی از والدین یا هر دو از عوامل بی‌سرپرست شدن کودکان محسوب می‌شود. به این صورت کودکان بی‌سرپرست روز به روز وضعیت سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

به عبارتی تعداد زیادی از کودکان، کودکان یتیمی هستند که به هر نحوی یک یا هر دوی والدین خود را از دست داده‌اند. تعدادی از این کودکان نیز در اثر جدایی والدین و بی‌مسئولیتی آنان در شرایطی قرار می‌گیرند که از جانب خانواده حمایتی دریافت نمی‌کنند.

متأسفانه یکی از دلایل عمده افزایش تعداد کودکان ‌بی‌سرپرست، فقر در خانواده و عدم توانایی خانواده در تأمین نیازهای کودک است که باعث می‌شود کودک را در خیابان رها کنند. از بین تمامی عوامل ذکر شده دو دلیل از مهم‌ترین دلایل افزایش تعداد کودکان بی‌سرپرست، عدم احساس مسئولیت در برابر کودکان و افزایش فقر است.

مؤسسه خیریه برای کمک به این کودکان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

از اهداف مؤسسه خیریه کودکان بی‌سرپرست، حمایت همه‌جانبه از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرستی است که به دلایل مختلفی نظیر آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی مانند طلاق، فوت، بیماری والدین و … از زندگی در کنار خانواده محروم شده و با شرایط بی‌سرپرست وارد جامعه می‌شوند.

متولیان و کادر مجرب مؤسسات خیریه کودکان بی‌سرپرست به خوبی می‌دانند که این کودکان و نوجوانان معصوم و آسیب دیده نیازمند مراقبت و ارائه خدمات روانشناسی خاصی هستند.

کمک‌هایی که آسیب‌های روحی و کمبودهای هیجانی و عاطفی این کودکان (نوجوانان) را پوشش دهد و به رشد همه جانبه و پرورش استعدادهای نهفته آنها کمک کند از دیگر اهداف مهم مؤسسه خیریه کودکان بی‌سرپرست، توانمندسازی این کودکان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است تا بتوانند هویت مطلوبی را کسب کنند؛ زیرا گسترش و افزایش پدیده بی‌سرپرستی که معلول عوامل مختلف اجتماعی از جمله فقر است، می‌تواند به نحوی نشانه تضعیف بنیان خانواده یا عدم مسئولیت‌پذیری خانواده نسبت به کودکان خود باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفت =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .