کمک مالی یا توانمندسازی؛ کدام‌یک درست است؟

کمک مالی یا توانمندسازی

آنها می سازند و رنگ بر نقش می نگارند. دلشان خوش است به تکیه بر خودشان. ایستاده اند و پرغرور زندگی را ادامه می دهند چون دیگر توانایی این کار را دارند. طرح توانمندسازی را با گوشت و پوست خود درک کرده‌اند. دیگر توانمند شده‌اند.

نقاب شهر را که کنار بزنی و پوسته ها را که بشکافی، بسیاری از مسائل شکل دیگری می گیرند. آدم ها شکلی می‌شوند که پیش از آن نبوده اند یا شاید ما نخواستیم که آنها را آن‌طور که واقعا هستند ببینیم که اگر می‌دیدیم با فشار روانی انجام ندادن مسئولیت اجتماعی خود درگیر می شدیم.

شاید دخترک هم‌کلاسی فرزندمان همان فردی بوده که بارها و بارها بدون آنکه بدانیم از نظر مالی کمکش کرده‌ایم. شاید همسایه‌ای که هر روز صبح سلامش را پاسخ می‌گوییم و کسل از کنارش می‌گذریم همان نیازمندی باشد که مدت‌هاست سفره‌ی خانه‌اش رنگ و لعابی به خود ندیده است. شایدها زیادند اما اصل مشترک بین همه افراد، چه نیازمند باشند و چه غنی، عزت نفسی است که برای خودشان و دیگران مهم‌تر از هر چیزی جلوه می‌کند.

مرحله بعد از شناخت یک نیازمند چیست؟ بسیاری از افراد بی تفاوت از کنار نیازمندان می گذرند و در دل، مشکلات خود را می‌شمارند اما تعدادی دیگر به فکر کمک می افتند. اما کمک به چه صورت می تواند در زندگی یک نیازمند تغییر واقعی داشته باشد؟

 

رفع تکلیف یا کمک واقعی؟

فردی را در خیابان می بینیم که از دیگران طلب کمک می کند و با التماس برای ادامه‌ی زندگی پول می خواهد. دلسوزانه دست در جیب کرده و مقداری پول را به او می بخشیم. فردای آن روز هم دوباره همان فرد را می بینیم، دلمان می سوزد ولی این‌بار پول کمتری را می بخشیم. دفعات بعد و بعدتر هم او را می‌بینیم و همان مبلغ اندک را هم به او نمی دهیم و شاید حتی بگوییم چرا سر کار نمی رود؟ او که سالم است. او که می تواند. او که…

شاید اگر همین فرد فرصت یادگیری در زمینه های مختلف را داشت، هیچ وقت به فکر شکستن غرور و عزت نفس خود نمی افتاد و یا حتی شاید اگر بعد از آن هم توانمند شود، دیگر هیچ وقت حاضر نباشد به روزهای قبل خود باز گردد و غرور خود را به هر چیزی ترجیح دهد.

در برخورد با نیازمندان همیشه باید به این موضوع توجه داشت که با یک بار کمک مالی ما، نیاز آن نیازمند برای همیشه از بین نمی‌رود بلکه تا مدتی شاید بتواند به زندگی خود ادامه دهد اما اگر بتوانیم در توانمندسازی همان نیازمند موثر باشیم، کمک ما تا آخر عمر می‌تواند تامین کننده‌ی زندگی وی باشد و کرامت انسانی فرد هیچ‌وقت زیر سؤال نخواهد رفت.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

#بنیاد_نیکوکاری_دستهای_مهربان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .