کودکان بی سرپرست و شناسایی موارد کمک به آنها

کودکان بی‌سرپرست در جوامع به عنوان دغدغه‌ای بزرگ به شمار می‌آیند؛ نگهداری، مراقبت و کمک به این کودکان بسیار موضوع با اهمیتی است زیرا کودکان نمی‌توانند به تنهایی از خود مراقبت کنند.

عواملی نظیر بلایای طبیعی همچون زلزله، فقر زیاد خانواده، جنگ و غیره، همگی بر آمار تعداد کودکان بی‌سرپرست که یک یا هر دو والدین خود را از دست می‌دهند، می‌افزاید.

برای از بین بردن این مشکل و جلوگیری از آسیب‌هایی که به این کودکان وارد می‌شود؛ مراکز و مؤسسات خیریه‌ای تعیین شده است تا نیازهای این کودکان مانند جایی برای ماندن، غذایی برای خوردن، لباسی برای پوشیدن، خدماتی چون تحصیل، آموزش و پرورش را برطرف سازند.‌

از جمله فاکتورهای کمک به کودکان بی‌سرپرست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیاز به توجه

از بزرگترین نیازهای کودکان بی‌سرپرست، نیاز به توجه و دیده شدن است. زیرا که بی‌توجهی هر فردی را به سوی منزوی شدن، عصبی و پرخاشگر شدن و در نهایت، افسرده شدن می‌برد. بیش از هر چیزی باید با این کودکان تعامل داشت و با آن‌ها صحبت کرد. به حرفهایشان گوش داد و به خواسته‌های آنان توجه نشان داد.

وقت گذراندن با کودکان بی سرپرست

کودکان بی سرپرست نیز همانند سایر کودکان نیازمند تعامل و تفریح هستند. باید برای تعامل با آنها وقت کافی گذاشت، با این کودکان به مکان‌های تفریحی رفت و با آنها زمان سپری کرده و حتی با آنها غذا خورد. زمانی که رفتاری متفاوت با این نوع کودکان می‌شود، آنها این تفاوت را به وضوح حس کرده و فکر می‌کنند که مورد قبول جامعه نیستند. بنابراین، خود را به مرور عقب کشیده و تنهایی را ترجیح می‌دهند. تنهایی خطر بزرگی برای هر فرد در جامعه محسوب می‌شود.

کمک هزینه تحصیل برای این کودکان

کودکان بی‌سرپرست به تنهایی و بدون کمک، قادر به ادامه تحصیل نیستند؛ زیرا نه پولی دارند و نه مدرسه‌ای می‌شناسند. باید کسی از آنها حمایت کند تا بتوانند به مدرسه بروند. در اینجاست که خیرین و مؤسسات خیریه برای کمک به کودکان بی‌سرپرست هر ماه مقداری از هزینه‌های تحصیل این کودکان را بر عهده می‌گیرند.

کمک هزینه درمان این کودکان

بسیاری از کودکان بی‌سرپرست نیاز به کمک‌های پزشکی و خدمات درمانی دارند. در اثر دلایل مختلفی ممکن است بیمار شوند و یا دچار جراحت شوند و به درمان نیاز پیدا کنند.

خیرین و سازمان‌های خیریه، مبلغی را برای کمک به کودکان بی‌سرپرست و روند درمانی آنها در نظر می‌گیرند. این مبلغ شامل تهیه دارو، وسایل و دستگاه‌های پزشکی و غیره می‌شود. برخی از خیرین نیز اقدام به ساخت بیمارستان و درمانگاه می‌کنند و آن را برای درمان رایگان کودکان بی سرپرست وقف می‌کنند.

جلسات مشاوره درمانی و تحصیلی رایگان

بسیاری از مراکز مشاوره برای کمک به کودکان بی‌سرپرست خدمات رایگان به آنان ارائه می‌دهند. برخی از کودکان بنابر زندگی که داشتند، به جلسات مشاوره نیاز دارند. خدماتی که در جلسات مشاوره ارائه می‌شود بر اساس نیاز کودکان، تحصیلی و یا درمانی می‌باشند.

همانطور که اشاره شد، تنها نیاز کودکان بی سرپرست، پول نیست. علاوه بر موارد ذکر شده، هزاران راه برای ‌سرپرست وجود دارد. کافیست به این کودکان نزدیک شده و با مشکلات زندگی آنان از نزدیک آشنا شویم. در این صورت است که می‌توانیم در کمک به کودکان بی‌سرپرست بیشترین و بهترین نقش را ایفا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .