dmngoadmin

19 اسفند 1398

بدون دیدگاه

کمک به خیریه مهمترین مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

مهمترین مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ( CSR )

 

امروزه بسیاری از شرکت‌ها دریافته‌اند که برای بهره‌ور بودن، رقابت‌پذیر بودن و توانایی پاسخگویی به تغییرات سریع جهانی می‌بایست مسئولانه عمل کنند که در این میان، اقداماتی نظیر کمک به خیریه می‌تواند در این امر نقش اساسی داشته باشد. جهانی‌شدن، مرزهای جغرافیایی را کمرنگ کرده و فن‌آوری، فاصله‌ها و زمان و را از میان برداشته است.  با این حجم وسیع از تغییرات محیطی، شرکت‌ها تمایل به افزایش توان خود در مدیریت بر سود و ریسک داشته و می‌باید از حسن شهرت و برند خود حمایت کنند که در این مسیر به‌جا آوردن یک مولفه مهم یعنی (CSR)  یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها که مهمترین جنبه‌ی آن، کمک به خیریه است از اثرگذاری بالایی برخوردار است.

همچنین جهانی‌شدن، رقابت تنگاتنگی برای جذب و حفظ نیروی کار ماهر، سرمایه‌گذاران و مشتریان وفادار به همراه داشته است.

چگونگی پاسخگویی شرکت به نیازهای کارکنان، بازار و مشتریان در گرو پایداری کسب ‌و کار است. اهتمام ورزیدن به مقوله مسئولیت اجتماعی می‌تواند در اثربخشی بیش‌تر سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار مفید واقع شود.

 مهمترین عوامل حرکت شرکت‌ها به سوی مسئولیت اجتماعی

  • تمایل به جهانی شدن
  • تلاش جهت شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌ها
  • تمایل کارکنان برای مشارکت در کسب و کار شرکت‌ها
  • تمایل مصرف کنندگان به استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست
  • فشار کارکنان برای افزایش مسئولیت‌پذیری به شرکت‌ها
  • فشار و افشاگری رسانه‌ها
  • لزوم فعالیت‌های انسان‌دوستانه نظیر کمک به خیریه
  • حقوق شهروندی
  • افزایش شدید جمعیت کره زمین

تاثیر مسئولیت اجتماعی بر فعالیت شرکت‌ها

  • ایجاد روابط بهتر

ایجاد روابط مثبت شرکت‌ها با جامعه نشان می‌دهد که شرکت‌ها در بخش روابط اجتماعی به چه میزان قوی عمل کرده و به جامعه اهمیت می‌دهند، این یعنی شرکت به مشتریان خود نیز اهمیت می‌دهد.

داشتن ارتباطات عمیق و معقول تر با جامعه می‌تواند با ایجاد ریشه‌های سالم و سودمند، به پیشرفت سریع بنگاه‌های اقتصادی کمک و آن‌ها را در جامعه مطرح سازد.

  • بازاریابی و ایجاد تصویر ماندگار

برندها برای یکپارچه سازی مسئولیت‌اجتماعی در استراتژی‌های کسب و کارشان در تلاش هستند، زیرا امروزه مشتریان در هنگام خرید بر برندهایی تمرکز می‌کنند که مسئولیت اجتماعی دارند و فعالیت‌های نیکوکارانه انجام می‌دهند.

حدود ۵۵‍ درصد از مصرف‌کنندگان تمایل دارند، برای خرید محصولاتی که در شرکت‌های دارای مسئولیت اجتماعی تولید می‌شوند، حتی هزینه بیشتری، پرداخت کنند برای مثال شرکتی که در زمینه کمک به خیریه فعالیت زیادی دارد و به این عنوان شناخته می‌شود از نظر مردم محصولات قابل اعتمادتری دارد.

اجرای مسئولیت اجتماعی در ابتدای کار هر بنگاه اقتصادی، می‌تواند در حکم یک سکوی پرش باشد، چراکه سبب شهرت مثبت و زود هنگام و البته بهانه‌ای برای نوشتن رسانه‌ها درباره آنهاست.(برندینگ)

  • جلب رضایت کارمندان

استخدام افراد جدید، پرهزینه‌تر از حفظ کارکنان قدیمی است. ولی جلب رضایت کارمندان نیز، کار ساده‌ای نیست.

تمایل درونی به انجام کارهای بزرگ و مهم، در همه ما وجود دارد و اغلب کارمندان تمایل دارند برای شرکتی کار کنند که در انجام کارهای خیرخواهانه مهم و موثر، مشارکت دارد. و یکی از اهداف مسئولیت اجتماعی، ایجاد حس هدفمندی در کارکنان است. بنابراین اگر شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی خود الویت دهند، می‌توانند بخش بزرگی از مشکلات در بخش منابع انسانی را رفع کنند.

  • جذب سرمایه‌گذاران

امروزه سرمایه‌گذاران، سهامداران و مشاوران شرکت‌ها، شرکت را از نظر سلامتی و کامیابی اجتماعی نیز ارزیابی می‌کنند و اگر بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها، با جامعه در ارتباط نباشند و تنها بر سودآوری مالی خود تمرکز کنند، نه تنها از اقبال جامعه و مشتریان محروم خواهند شد بلکه در ارزیابی و سنجش سرمایه‌گذاران و سهامداران نیز، نتیجه نخواهند گرفت.

انجام مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک استراتژی بلند مدت یک شرکت، به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که آن شرکت در حال رشد است و تمایل دارد بیشتر و عمیق‌تر رشد کرده و سهم خود را از بازار افزایش دهد.

  • ساختن جهانی زیباتر

بازاریابی، ایجاد تصویر عمومی مثبت و درآمدزایی درکنار فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، جهان را تبدیل به جای بهتری برای زندگی خواهند کرد. شرکت‌های مسئولیت اجتماعی می‌توانند علاوه بر اینکه دنیا را به جای خوشایند‌تری برای زندگی تبدیل می‌کنند، به شهرت برندشان نیز کمک کنند.

شرکت‌ها باید برای ایجاد کوچک‌ترین اثر مثبت در جامعه، برنامه‌ریزی کنند و آگاه باشند که مسئولیت اجتماعی می‌تواند آنها را برای باقی ماندن در دنیای کسب و کار یعنی پایداری آنها، یاری کند؛ این اثر مثبت می‌تواند بسیار بزرگ باشد مثل کمک به خیریه باشد یا یک کار کوچک اما سازنده همچون انتشار یک پوستر در زمینه اهمیت درخت‌کاری.

Tags :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .