حومه‌نشینی و نگاهی بر آن

نگاهی کلی بر حومه‌نشینی

حومه‌نشینی به آن دسته از افرادی اشاره دارد که در اطراف شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و به دلیل مهاجرت روز به روز بر تعداشان افزوده می‌شود.

حومه نشینان مانند ساکنین دیگر مناطق به خدمات بهداشتی، شهری، آموزشی و رفاهی نیازمند هستند. و حومه‌ها برآورده کننده نیازهای شهروندی یک فرد نیست و امکانات تأمین آن را هم ندارد.

شهرهای جذب کننده افراد از سایر نقاط، معمولاً شهرهای بزرگ و اغلب صنعتی هستند و کسب و کار مورد توجهی در آن رونق دارد. جمعیت این شهرها بسیار بالا است و این مسئله باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

افرادی که توان مالی لازم جهت زندگی در این شهر ها را ندارند به ناچار در حومه ساکن می‌شوند و روزانه برای کار به شهرها می‌روند.

با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها و تورم، افرادی که کارگر و کارمند هستند و حقوقشان ثابت است؛ مجبور می‌شوند برای ادامه زندگی ارزان‌تر به حومه‌نشینی روی می‌آورند.

حومه‌نشینی به دلایل مختلفی چون جنگ، امنیت جانی، بیکاری و یافتن شغل مناسب، ورشکستگی و فرار از شرایط فرهنگی و… اتفاق می‌افتد. و این پدیده در همه جهان وجود دارد و از اهداف سیاست‌مداران است تا راه‌حلی برای ریشه کنی آن بیابند چون حومه نشینی از پیامدهای فقر محسوب می‌شود.

حومه‌نشینی در کلان شهرها و پایتخت‌ها رخ می‌دهد؛ زیرا امکانات و موقعیت‌های شغلی در این مناطق شهری رشد بیشتری دارد و افراد بسیار زیادی را در خود جای داده است. مسئله جای داده شدن افراد در این شهرها باعث بالا رفتن هزینه‌های مسکن شده است.

مسائلی مرتبط با حومه‌نشینی که حومه‌نشینان با آن مواجه هستند

در حومه‌ها مسائلی چون فاضلاب شهری،عدم وجود آب سالم وبهداشتی، حمل و نقل عمومی، فصای سبز و سایر امکانات و تجهیزات شهری به ندرت وجود دارد و از جمله مشکلاتی است که ساکنین با آن مواجه هستند.
اکثر افرادی که به عنوان حاشیه نشین شهری میشناسیم، نیرو‌های خدماتی همین شهر هستند. یعنی افرادی هستند که در این سیستم تولید و توزیع خدمات‌رسانی می‌کنند؛ لذا باید آنها هم از یک حداقل‌های لازم برای زندگی برخوردار باشند. یعنی نباید امکانات ریلی، بهداشتی، پزشکی و… این افراد حومه نشین تفاوت چندانی با شهرنشینان داشته باشد.
وسیع بودن زمین‌هایی که در حومه‌ها هست بسیار ارزان‌تر از زمین‌های مناطق مرکزی شهر است و افراد مهاجر و کارگران رانده شده از مناطق شهری به سمت زمین‌های کم‌بها هجوم آورده در آنها ساکن می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .