خودکفایی در سنین مختلف چه تاثیری بر زندگی فرد دارد؟

خودکفایی بر روان فرد تاثیر مثبت می گذارد

حس خودکفایی در سنین مختلف از نیازهای انسان است و باعث ایجاد مسئولیت­پذیری و عزت­نفس می­شود اما همین حس ممکن است در نوجوانی ،فرد را به چالش­های متفاوتی بکشاند.

زمانی­که از خودکفایی حرف می­زنیم بیشتر افکار به سمت خودکفایی­های اقتصادی،شکوفایی­های صورت گرفته، تحریم و… می­رود اما غافل از اینکه ما از بدو تولد تا زمان مرگ با این مسئله دست و پنجه نرم می­کنیم.

هر فرد در هر سنی که به عزت نفس برسد، لزوم رسیدن به خودکفایی و تکیه به خود در کارهای مختلف را درک خواهدکرد. بسیار زیباست اگر برای انجام کارهای مختلف به دیگران وابسته نباشیم و بتوانیم خودمان وظایف مختلف را انجام دهیم، که صد البته در هر سنی با واکنش­های متفاوت از طرف خود و دیگران مواجه خواهیم شد، در ادامه مطلب به آن پرداخته می شود.

خودکفایی در خردسالی

خودکفایی در سنین و موقعیت های مختلف، معنی­های متفاوتی می­دهد. مثلا زمانی­که یک کودک خردسال می­خواهد خودش بند کفش ببندد و یا خود به تنهایی قاشق غذا دست گرفته و ناهار بخورد، یعنی فرد دلش می­خواهد خودکفا باشد. اما در این زمان بیشتر پدر و مادرها بر مسئله آموزش اهمیت می­دهند و اجازه انجام کار را به تنهایی به دلبند خود نمی­دهند که این کار اشتباه است. والدین باید اجازه دهند فرزندان از همین سن، شیرینی تکیه کردن بر خود را درک کرده و تاجایی که ممکن است و به خود آسیب نمی­رساند، کارهای خود را انجام دهند.

کودک مسئولیت­پذیر

کودکانی که تا حد زیادی مسئولیت کارهای خود را می­پذیرند و همه به عنوان یک بچه خوب از آنها یاد می­کنند، همان افرادی هستند که در خردسالی با مفهوم رفتاری خودکفایی آشنا شده­اند می­دانند که باید خودشان کارهای خود را انجام دهند. این افراد رفته رفته به افراد موفق و با برنامه تبدیل خواهند شد.

نوجوانی شاید پردردسر

نوجوانی اوج زمانی است که فرد می­خواهد همه ­جا و همه چیز را به تنهایی درست کند و یک فرد کاملا خودکفا باشد، حتی همین موضوع باعث می­شود که نوجوانی را سنی حساس بدانیم چرا که نوجوان برای اثبات خود به دیگران، با هیچ کسی مشورت نکرده و خود را عالم می داند، این افراد به دلیل تجربه پایینی که در زندگی دارد، بسیار زود هم به چاه می­افتد.

ایجاد مسئولیت و القای حس مسئولیت پذیر بودن به نوجوانان، یکی از راه­هایی است که والدین می­توانند از آن برای کنترل فرزند خود به کار گیرند. متاسفانه اکثر والدین بارها و بارها به نوجوان خود گفته­اند که­ (تنها وظیفه تو درس خواندن است که باید آن را به خوبی انجام دهی) و همین جمله باعث می­شود که فرزندان خود را در مقابل خانواده مسئول ندانند و حس صمیمیت نکنند.

جوانان  و چالش خودکفایی

خودکفایی در دوران جوانی برعکس دوره­های قبل زندگی، شکل و نقش دیگری دارد، در این دوره نه تنها خود فرد بلکه دیگران هم از او انتظار دارند که تا حد زیادی به خود تکیه کند و حتی برخی مسئولیت­های خانواده را هم بر عهده گیرد. اما خانواده­ها باید در نظر بگیرند که جوانان خود زیر فشار مستقل شدند هستند و اگر درجایی با موفقیت روبرو نشدند، باید حتما از طرف والدین حمایت روحی بگیرند.

سخن آخر

افراد در همه سنین خود به خودکفایی گرایش دارند اما نکته مهم در این بین حمایت و آموزشی است که خانواده ها باید از خردسالی تا جوانی و حتی بعد از آن باید از فرد داشته باشند.

#صدای_اوتیسم_باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پنج =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .