روابط عمومی

06 دی 1402

۲ دیدگاه

خیریه و هر آنچه باید بدانید

خیریه یعنی بخشیدن چیزی که به شما تعلق دارد، بخششی برای کمک به دیگران. در اصل خیریه درباره احساس است تا انجام کاری، یعنی همان حس خوب و فراغت بال پس از بخشیدن.

شاید اولین تصور شما از خیریه تجسم کمک مالی به نیازمندان و فقرا باشد اما کار خیر اشکال مختلفی دارد! گاهی لبخند شما و شاد کردن حال انسانی خود نیز خیریه محسوب می‌شود. از نگاه سازمانی هم یک سازمان خیریه و یا موسسه خیریه نهادی می‌باشد که صرفاً اهداف و فعالیت هایش در راستای امور نیکوکارانه است.

جستجوی موسسه خیریه؛ ۵ راه ساده برای یافتن آن

امروزه باتوجه به سطح دسترسی افراد به اطلاعات و گستره دامنه تبلیغات در کمترین زمان می‌توان درباره موضوعات مختلف بیش‌ترین اطلاعات ممکن را کسب کرد. در اینجا  ۵ راه ساده برای جستجوی موسسه خیریه را بررسی می‌کنیم.

  1. استفاده از موتور های جستجو: در عصر اینترنت کمتر کسی می‌باشد که از موتور های جستجو استفاده نکند! گوگل، بینگ و یاهو موتور های جستجوی می‌باشند که ما هر روزه در حال استفاده از آن ها می‌‎باشیم. شما می‌توانید به سادگی از طریق جستجوی عباراتی همانند “موسسات خیریه در نزدیکی من” لیستی از موسسات خیریه نزدیک به محل زندگی یا کار خود را پیدا کنید.
  2. پورتال های خیریه: برخی از وبسایت ها و پورتال ها در جهت جمع‌آوری اطلاعات و کمک به جستجوی موسسات خیریه ایجاد شده‌اند. پورتال ها و وبسایت هایی از قبیل: شبکه خیرین، آگاپه و بانک اطلاعات خیریه می‌توانند در جستجوی شما برای موسسات خیریه کمک مفیدی باشند.
  3. شبکه های اجتماعی: تقریباً تمامی افراد در چندین شبکه اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و…) دارای حساب کاربری می‌باشند. بسیاری از موسسات خیریه در این شبکه های اجتماعی در جهت اطلاع رسانی از فعالیت های خود حضور دارند، شما می‌توانید از طریق حساب کاربری این موسسات از اخبار و فعالیت های این موسسات مطلع شوید.
  4. مشاوران و مددکاران اجتماعی: مشاوران و مددکاران اجتماعی فعال در زمینه امور نیکوکاری می‌توانند در جستجوی شما برای موسسات خیریه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.
  5. دفاتر دولتی و شهرداری ها: دفاتر دولتی و شهرداری های هر منطقه لیستی از سازمان های فعال در آن منطقه را بصورت آرشیو نگهداری می‌کنند، از طریق مراجعه به این دفاتر شما می‌توانید لیستی از موسسات خیریه فعال در منطقه محل زندگی یا کار خود را بدست آورید.

استعلام موسسات خیریه

پس از جستجوی موسسه خیریه اولین مرحله و همچنین مهم‌ترین اقدام بررسی استعلام وضعیت فعالیت و مجوز آن موسسه می‌باشد. برای این کار شما می‌توانید از طریق بررسی وبسایت رسمی موسسه خیریه مورد نظر راجب مواردی از قبیل: شماره ثبت، مجوز ها، گواهینامه ها و شفافیت مالی آن موسسه اطلاعاتی را بدست آورید. همچنین وبسایت رسمی موسسات خیریه اطلاعاتی همانند چشم انداز و زمینه های فعالیت آن موسسه را برای بازدید کنندگان معرفی می‌کند.

تعامل با جامعه محلی، شما می‌توانید از طریق تعامل با افراد محلی یک جامعه راجب موسسات خیریه فعال در آن اجتماع اطلاعات مفیدی بدست آورید. همچنین شما می‌توانید از طریق مراجعه به دفاتر حقوقی و یا پیشخوان های دولت با داشتن شماره ثبت موسسه خیریه مورد نظر وارد سایت قوه قضائیه شده و با استعلام شماره ثبت موسسه مورد نظر از قانونی بودن فعالیت آن اطمینان خاطر حاصل کنید.

بازدید از ساختمان اداری موسسات خیریه، اگر این امکان برای شما وجود دارد می‌توانید با مراجعه حضوری به محل ساختمان اداری موسسه مورد نظر از وجود خارجی آن مطمئن شوید. خیریه های معتبر امکان بازدید حامیان و افراد را از محل فعالیت خود فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند بصورت حضوری کمک های نقدی و غیر نقدی خود را اهدا نمایند.

موسسات خیریه معتبر و دارای مجوز بطور معمول برای کمک به جامعه هدف تحت پوشش خود برنامه های متنوعی از قبیل: بازارچه خیریه، فروش وسایل سنتی دست ساز و… برگزار می‌کنند. افراد خیر و نیکوکار می‌توانند از طریق حضور در این برنامه ها و کمپین ها ضمن کسب اطمینان از صحت فعالیت این موسسات، در این فعالیت ها مشارکت کنند.

ویژگی های بهترین موسسه خیریه؛ ۱۰ ویژگی برتر

ویژگی هایی همانند مدیریت، شفافیت و موفقیت در تحقق مأموریت های اجتماعی از جمله ملاک های انتخاب بهترین موسسه خیریه می‌باشد. در ادامه به بررسی ۱۰ ویژگی برای انتخاب بهترین موسسه میپردازیم.

  1. شفافیت مالی: از نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، شفافیت مالی یعنی افشای به موقع و معنی دار (قابل اعتماد) در مورد عملکرد مالی یک سازمان و یا شرکت است. موسسات خیریه معتبر صورت های مالی و هزینه کرد های خود را در قالب گزارشات مالی با شفافیت بالا منتشر می‌کنند.
  2. رعایت اصول اخلاقی: موسسات خیریه در جهت حفظ و ارتقاء اعتماد عمومی و بهبود مخاطبان خود باید اصول اخلاقی را رعایت کنند. این امر نیازمند شفافیت در ارتباطات، احترام به حقوق انسانی و عدم دخالت در مسائل سیاسی می‌باشد. همچنین تعهد به اصول اخلاقی در قبال مددجویان تحت پوشش، اصولی همانند: متانت، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، مدیریت زمان، امانت داری، حفظ حریم خصوصی و … از دیگر ویژگی موسسات خیریه معتبر می‌باشد.
  3. تاثیر گذاری اجتماعی موفق: موسسات خیریه معتبر به وضوح اهداف اجتماعی و چشم انداز مورد نظر خود را تعریف کرده و قدرت تاثیر گذاری مثبت بر اجتماع را نشان داده اند. در این موسسات به طور دوره ای ارزیابی بر روی فعالیت ها در جهت اطمینان از صحت مسیر پیش رو موسسه و یا سازمان صورت می‌گیرد.
  4. مدیریت کار‌آمد: بهترین موسسات خیریه تیم مدیریتی حرفه ای و کار‌آمد دارند. این تیم باید بتواند مواردی مانند: برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی سازمان و اجرای بهینه برنامه های عملیاتی را انجام دهد.
  5. ارتباطات فعال: بهترین موسسات خیریه باید بتوانند ارتباطات فعال با مخاطبان و حامیان خود داشته باشند چرا که ارتباطات شفاف و فعال سبب افزایش اعتماد در روابط بین حامیان و موسسات می‌شود. این ارتباطات می‌تواند در بستر فضای مجازی و یا تعاملات فیزیکی همانند بازدید از محل موسسات خیریه و یا بازارچه های خیریه ای باشد.
  6. نظارت و ارزیابی مداوم: موسسات خیریه معتبر و پیشرو فرآیند نظارت و ارزیابی مستمر بر فعالیت ها و اقدامات خود دارند تا اطمینان حاصل کنند که به بهترین شکل ممکن در مسیر اهداف و چشم انداز های تعریف شده خود هستند.
  7. تعامل پویا با جامعه: موسسات خیریه در جهت رسیدن به بهترین نتایج ممکن، با جامعه و نهاد های دیگر تعاملات مثبت و سازنده دارند و کوشش می‌کنند به نیاز های واقعی اجتماع پاسخ دهند.
  8. مدیریت منابع مالی مستمر: بهترین موسسات خیریه در زمینه مسائل مالی دارای توانمندی در جلب و حفظ منابع هستند و برنامه های مستمری را در مسیر تأمین مالی خود اجرا می‌کنند.
  9. پاسخگویی به شرایط اضطراری: موسسات خیریه باید در مواقع اضطراری و بحرانی توانایی پاسخگویی سریع و موثر داشته باشند. برای مثال در مواقع بلایای طبیعی توانایی راه اندازی و مدیریت کمپین امداد رسانی به مناطق آسیب دیده در کمترین زمان ممکن را داشته باشند.
  10. الهام بخشی و ارتقاء آگاهی عمومی: موسسات خیریه معتبر برای افزایش حمایت عمومی و مردمی خود، همچنین تاثیر گذاری بیشتر باید الهام بخش باشند و در ارتقاء آگاهی عمومی نقش داشته باشند.

تمامی این ویژگی ها در کنار هم تشکیل دهنده‌ی بستری هستند که نتیجه آن شناسایی بهترین موسسه خیریه می‌باشد. با استفاده از این راهنما، می‌توانید بهترین موسسه را با توجه به نیاز ها و ارزش های خود انتخاب کنید.

کمک به خیریه؛ چگونه و از چه راه هایی می‌توانم به خیریه ها کمک کنم؟

زندگی ما در لحضه ای شگفت آور نورانی می‌شود که می‌آموزیم بخشش داشته و به دیگران کمک کنیم. اما چگونه می‌توانیم این نور بخشش و نیکی را به خیریه ها منتقل کنیم و برای افراد نیازمند یک سرمایه انسانی برجسته باشیم؟ در اینجا باهم نگاهی به راه های کمک به این موسسات می‌اندازیم.

  1. تعهد به ایجاد تغییر: ما به عنوان افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنیم، می‌توانیم با تعهد به ایجاد تغییر و بهبود اجتماع محل زندگی خود از طریق کمک به موسسات خیریه دیگران را نیز از این نور بخشش و نیکی بهرمند کنیم. برنامه ریزی دقیق و انتخاب هدفمند یک موسسه مناسب می‌تواند نقشی بزرگ در افزایش کیفیت زندگی افراد نیازمند داشته باشد.
  2. شناخت و اطلاع رسانی: شناخت اجتماعی نیازمندان و فهم دقیق از وضعیت آنها، ما را به انتخاب خیریه‌های صحیح تر تشویق می‌کند. به عنوان فردی مسئول، شما می‌توانید با اطلاع‌رسانی مناسب به دیگران، آگاهی افراد را افزایش دهید و به خیریه‌ها کمک کنید تا به منابع مالی و معنوی بیشتری دسترسی پیدا کنند.
  3. کمک مالی به موسسات خیریه: کمک مالی به خیریه ها یکی از موثر ترین شیوه های کمک به این موسسات می‌باشد چرا که به آن ها این امکان را میدهد تا پروژه ها و کمپین های نیکوکارانه خود را تأمین هزینه کرده. حتی اهدای کوچک ترین مبالغ هم می‌تواند سهمی بزرگ در بر طرف نمودن نیاز های اساسی یک فرد یا جامعه داشته باشد.
  4. تشویق به مشارکت اجتماعی: تشویق دیگران به مشارکت در فعالیت‌ها و پروژه‌های خیریه یک روند کلان و مؤثر در افزایش اثربخشی خیریه‌ هاست. با ایجاد تیم‌های داوطلبانه، می‌توانیم به تحقق اهداف خیریه‌ ها کمک کنیم و اثرگذاری کمک ‌هایمان را افزایش دهیم.
  5. ترجمه یا ارتباط با سازمان های بین المللی: اگر توانایی ترجمه به زبان های بین المللی را دارید و یا می‌توانید پلی ارتباطی بین موسسات خیریه و سازمان های بین المللی باشید، می‌توانید به موسسات خیریه در جهت کمک به تأمین خود از سازمان های جهانی کمک کنید.
  6. بازارچه های خیریه: شما می‌توانید از طریق خرید محصولات عرضه شده در بازارچه های خیریه از این موسسات حمایت کنید، همچنین اگر این توانایی را دارید می‌توانید در تأمین اقلام و محل برگزاری این بازارچه ها با موسسات همکاری کنید.
  7. کلاس های آموزشی: شما می‌توانید در زمینه نقاشی، زبان و موسیقی… برای کودکان تحت پوشش این موسسات کلاس های آموزشی بر‌گزار کنید و یا فرصت حضور کودکان نیازمند در این کلاس ها را فراهم کنید.

با توجه به حوزه فعالیت موسسات خیریه راه های متفاوتی برای کمک به آن‌ها وجود دارد. با کمک به موسسات می‌توانیم نقشی فعال و موثر در بهبود ساختار های اجتماعی جامعه داشته باشیم. ما به‌تنهایی نمی‌توانیم نوری برای غلبه بر تمام تاریکی های جامعه باشیم اما به عنوان یک باریکه نور می‌توانیم با بخشش و نیکی خود روشنایی بر تاریکی ها باشیم.

خیریه به سبک دستان مهربان

بنیاد دستان مهربان توسط دکتر شهرام فرجی در سال ۱۳۸۶ و با دریافت مجوز های رسمی از مراجع قانونی فعالیت خود را در زمینه حمایت و توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست آغاز کرد. امروزه این سازمان غیر دولتی، غیر سیاسی، مستقل و مردم نهاد دارای ۲۰ شعبه و چندین مرکز درمانی در سراسر کشور می‌باشد.

در این ۱۶ سال بنیاد دستان مهربان در زمینه های از قبیل: کمک به تحصیل کودکان نیازمند، برآورده سازی آرزوی کودکان نیازمند، تأمین سبد کالا برای خانوارهای نیازمند، مدرسه سازی در مناطق محروم، تأمین مسکن برای خانواده های نیازمند، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، تأمین هزینه درمان نیازمندان، سرپرستی کودکان نیازمند و… فعالیت نموده.

بنیاد تاکنون سرپرستی بیش از ۳۲۰۰ خانواده از ایتام و زنان سرپرست خانواده را بر عهده داشته (بالغ‌بر ۱۵ هزار نفر) که به یاری خدا و در نتیجه‌ی کوشش‌های واحد آموزش و توانمندسازی، تاکنون حدود ۸۰۰ خانواده از این عزیزان از وضعیت مددجویی خارج شده‌اند. همچنین تعداد ۲۱۸ نفر دانشجو توسط این بنیاد حمایت مالی می‌شوند و در سال‌های اخیر به بیش از ۶۰۰ بانوی نیازمند جهیزیه کامل اهدا شده است. 

بنیاد دستان مهربان در طی این ۱۶ سال به علت شفافیت و عملگرایی خود افتخارات متعددی همانند:

  • گواهی نامه و تندیس برند برتر حوزه خیریه کشور در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹
  • گواهی نامه های ISO26000, ISO10004, ISO9001
  • گواهی نامه و لوح رهبری سازمانی از آکادمی STW آلمان در سال ۲۰۱۷
  • گواهی نامه، لوح و نشان عالی اهتمام به مدیریت از آکادمی IQS انگلستان در سال ۲۰۱۷
  • نشان استاندارد بین المللی NGO Benchmarking از شرکت SGS بعنوان معتبرترین نشان کیفیت سازمان های غیردولتی ۲۰۱۷
  • تندیس برند برتر کیفیت در سال ۱۴۰۱ از وزارت صمت

برای آشنایی بیشتر با بنیاد دستان مهربان بر روی اینجا کلیک کنید.

در پایان به یاد داشته باشید که کوچک ترین کمک ها هم ‌می‌توانند تغییرات بزرگی را در زندگی افراد به وجود آورند. با دست در دست یکدیگر دادن و همدلی ما می‌توانیم دنیایی پر از عدالت و انسانیت خلق کنیم.

 

Tags :

۲ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 1 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .