همراهی ماه مهربانی با کمپین های لوازم‌التحریر اهدایی

کمپین های لوازم‌التحریر اهدایی

با نزدیک شدن به ماه مهر شور شوق کودکان برای خرید لوازم‌التحریر مدرسه از چشم‍هایشان نمایان است خرید کیف و کفش نو، مداد، پاک کن و دفترهای رنگارنگی که بوی تازگی و سال جدید تحصیلی را برای همه ما یادآور می شود.

در این بین هستند کودکانی که برای تهیه این لوازم‍التحریر توانایی مالی ندارند و حتی در مواقعی به علت وجود مشکلاتی قادر به ادامه تحصیل نیستند؛ تحصیل کوچکترین حق همه کودکان است. حسرت و ناتوانی خرید ملزومات مدرسه نباید مانعی برای دست یافتن به این حق باشد.

با نزدیک شدن به ماه مدرسه موسسات خیریه کمپین‍هایی را جهت اهدای لوازم‌التحریر برای کمک به این کودکان تدارک می بینند و سعی دارند که شرایط شاد کردن این کودکان و باز گرداندن خنده و امید به دلهایشان را فراهم و آنها را راهی محیطی پر از انرژی کنند که به آن تعلق دارند.

برگزاری این کمپین‍ها با توجه به بزرگ یا کوچک بودنشان با مشکلات و مسائل فراوانی همراه خواهند بود و میزان ثمربخشی و اتلاف منابع و انرژی در این کمپین‍ها باید سنجیده شود و روند رو به بهبودی را طی کنند. در این متن اشاره‍ای کوتاه خواهیم داشت به موانعی که بر سر راه اثر بخشی کمپین‍ها به حساب می‍آیند.

 

نداشتن اطلاعات کافی و موثق

کمپین‍هایی که تمام انرژی خود را صرف جمع‍آوری لوازم‌‍التحریر اهدا شده می‍کنند با این مشکل مواجه می‍شوند که آماری صحیح از تعداد دانش آموزان نیازمند و جنسیت آنها در دسترس ندارند و گاه کمک‍های جمع آوری شده با مشکل کم بودن مقادیر مواجه می‍شوند و یا ملزومات تحصیلی به کودک مستحق ارائه نمی‍شود و در مواقعی لوازم‌التحریر اهدایی با جنسیت کودکان مطابقت ندارد. برای از بین بردن این ناهماهنگی‌ها راه‍حل ساده‍ای ارائه می‍شود؛ به‌روز‌رسانی اطلاعاتی که از کمپین‌های گذشته موجود بوده، متمرکز کردن همه اطلاعات پراکنده در قالب پرونده‍ای برای کودک و خانوادهاش و پیش‍بینی دقیق نیازهای آتی این کودکان می‍تواند باعث به وجود آمدن کمپین‍های موفق و ثمربخش شود.

 

عدم شناخت نیازهای کودکان مناطق محروم

گاه جمع‍آوری لوازم‌التحریر اعم از کیف مدرسه، کفش نو، کتاب، دفتر و سایر لوازم‌التحریر اهدا شده برای بعضی مناطق کافی نیست. نیازسنجی دقیق می‍تواند نیازهای بنیادی  این کودکان را آشکار کند نیازهایی چون عدم وجود مدرسه یا چهار دیواری به عنوان کلاس درس، نداشتن میز، نیمکت، تخته سیاه و..

برقراری ارتباط با مسئولین آموزش پرورش چنین مناطقی و به دست آوردن اطلاعاتی دقیق می‍تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و همچنین نیاز مستمر برگزاری این کمپین‌ها در طول سال تحصیلی نه فقط با شروع سال جدید نیز تاثیر زیادی در ثمربخشی این کمپین‍ها خواهد داشت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .