چگونه چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص بدهیم؟

۵ راه برای تشخیص چرم طبیعی

چرم، ماده ای طبیعی است که با مشخصه‌های مختلفی مانند انعطاف‌پذیر بودن، داشتن شناسنامه، بوی خاص و مقاومت در برابر حرارت، نوع اصلی آن را می توان از نوع مصنوعی‌اش تشخیص داد.

به زبان ساده تر می­توان چرم را به ماده­ای تعریف کرد که طی یک فرآیند به اسم دباغی از پوست حیوانات به دست می­آید. در اصل فرآیند دباغی، پوست های فساد پذیر را به یک ماده طبیعی پایدار تبدیل می­کند که به صورت پایدار برای استفاده در وسایل گوناگون کاربرد دارد.

از گذشته تا به حال وسایل چرمی نه تنها مورد علاقه ما ایرانی­ها بوده بلکه اکثر مردم جهان استقبال بی نظیری به خصوص در فصل زمستان از فرآورده­های چرمی داشته­اند. در گذشته و بدون وجود اطلاعات و دسترسی به مواد مختلف برای ساخت چرم مصنوعی، مردم راحت تر می­توانستند به آنچه می­خرند اعتماد کنند و با خیال راحت از وسایل چرمی خریداری شده خود لذت ببرند اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، تشخیص چرم اصل از مصنوعی تا حدی سخت شده است اما غیرممکن نیست. نکات مختلفی وجود دارد که هنگام خرید یک وسیله چرمی، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در تشخیص چرم از غیر چرم، باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت:

۱_ چرم طبیعی، نرم و دارای انعطاف است و به راحتی می توان آن را به اطراف جهت داد و خم کرد، در حالی که چرم مصنوعی، پلاستیکی و خشک تر است. شما با لمس کردن می­توانید چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک کیف چرمی دارید، قبل از خرید، بدنه کیف را کمی به طرفین تکان دهید و دسته­های آن را خم کنید. اگر حالت شل و انعطاف‌پذیر بود، می­شود گفت یکی از مشخصه­های چرم را دارد.

۲_ یکی دیگر از راه­های شناخت چرم طبیعی از غیر طبیعی، چک کردن شناسنامه آن است. چرم طبیعی شناسنامه دارد و شما می­توانید هنگام خرید شناسنامه آن را از فروشنده بخواهید در این صورت خیالتان راحت است که چرم طبیعی خریده‌اید.

۳_  همه ما می­دانیم که سطح چرم طرح دارد و صاف نیست. روی سطح چرم طبیعی طرح­های غیر تکراری دارد و قابل دنبال کردن نیست، اگر چرمی را مشاهده کردید که طرح­های منظم و تکراری داشت مطمئن باشید که شما نوع مصنوعی و پرسی آن را مشاهده کرده­اید.

۴_ با بو کردن چرم می­توانید به طبیعی یا مصنوعی بودن آن پی ببرید، چرم مصنوعی بوی پلاستیک می­دهد.

۵- چرم طبیعی در برابر حرارت نیم­سوز می­شود و بوی آن شبیه موی سوخته است اما چرم مصنوعی در برابر حرارت می­سوزد و بوی پلاستیک می­دهد.

 

#صدای_اوتیسم_باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .