کارتن خوابی و دلایل کارتن خواب شدن افراد

به یاد آوردن کارتن خواب‌ها در فصل سرما 

به یاد آوردن کارتن خواب‌ها در فصل زمستان بسیار عادی شده و متأسفانه این روند فراموشی آسیب اجتماعی کارتن خوابی صدمات زیادی را در وهله اول به خود این افراد و در مراتب بعدی به جامعه وارد می‌کند.

از پیامدهای جامعه مدرن و البته در حال توسعه وجود افرادی است که امکانات اولیه برای زندگی خود را ندارند؛ افرادی که در گذشته خانه به دوش خوانده می‌شدند و اکنون به آنها کارتن خواب می‌گویند.

دلیل عمده کارتن خواب شدن افراد به مهاجرت برمی‌گردد. به حاشیه رانده شدن افراد به دلیل فقر و سپس رفتن این افراد از حاشیه‌ها به کنار پل، جوی، پارک و گوشه‌های خیابان به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات، کارتن خوابی را به امری رایج در گوشه و کنار شهرهای بزرگ تبدیل کرد.

افزایش محرومیت، فقدان امکانات رفاهی و همچنین روند رو به رشد ناامیدی در بین جوانان جامعه، باعث روی آوردن افراد به اعتیاد و زندگی در پارک‌ها برای تأمین مواد مورد نظر خود، بسیار گسترش یافته است. این پدیده در همه جای دنیا وجود دارد ولی در کشورهای در حال توسعه به دلیل بالا بودن نمودار فقر، بیکاری و نبود امید در بین جوانان برای زندگی مناسب در آینده حجم کارتن خواب‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

محرومیت‌زدایی حاشیه نشینها، راهی برای ریشه‌کنی کارتن خوابی

از بین بردن محرومیت در بین حاشیه نشینان راهی برای کمک به این افراد است. تعدادی از افراد به دلیل اعتیاد از خانواده‌های خود طرد شده‌اند و چون جایی برای زندگی نداشتند به کارتن خوابی پناه آورده و در کنار معابر زندگی می‌کنند؛ تا کنار افرادی باشند که مواد مصرفی آنها را به راحتی تأمین کنند. متأسفانه زندگی در خیابان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که افراد یا به خاطر سرمای زمستان و یا به دلیل مصرف بیش از حد مواد از بین می‌روند.

شرایط سلامت و بهداشت افراد کارتن خواب در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد و از لحاظ جسمی و روانی با بیماری های متعددی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از آنها به بیماری‌های پوستی و بیماری‌های دهان و دندان مبتلا هستند و در بیشتر موارد این افراد قربانیان د ایدز به حساب می آیند. در صد بالایی از افراد کارتن خواب جوانانی هستند که تحصیلات تکمیلی دارند و به خاطر فقر و اعتیاد از محل زندگی خود طرد شده و در خیابان زندگی می‌کنند.

راه‌حل اساسی از بین بردن کارتن خواب‌ها نگهداری کوتاه‌مدت این افراد در گرمخانه‌ها نیست؛ بلکه باید تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور، سیاست‌های ریشه‌ای را برای رفع این معضل در پیش گرفته و بودجه مناسبی را برای حل این آسیب اجتماعی در نظر بگیرند.

اگر کارتن خواب‌ها از طریق مکان‌های درمانی، رفاهی و… و به طور کلی، مورد پذیرش مردم جامعه قرار نگیرند؛ برای ادامه زندگی خود و تهیه مواد مخدر دست به انواع جرایم می‌زنند؛ از تکدی‌گری و سرقت گرفته تا جرایم‌های نابخشودنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .