روابط عمومی

19 اسفند 1402

بدون دیدگاه

برگزاری کارگاه آموزشی پتینه برای مادران تحت پوشش

کارگاه آموزشی بنیاد دستان مهربان برای مادران تحت پوشش – شعبه مراغه

برگزاری کارگاه آموزشی پتینه برای مادران تحت پوشش شعبه مراغه بنیاد دستان مهربان

کارگاه آموزشی کار به روش پتینه برای مادران تحت پوشش بنیاد دستان مهربان شعبه مراغه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد دستان مهربان شعبه مراغه، با توجه به نیاز سنجی های اولیه و درخواست مادران تحت پوشش جهت برگزاری برخی دوره های آموزشی جهت کسب مهارت و تولید محصولات در راستای مشاغل خانگی بانوان، بنیاد دستان مهربان برآن شد تا با فراهم نمودن امکانات اولیه در جهت درآمدزایی این مادران قدم های موثری در تحقق دغدغه های اساسی آنها برداشته ، تا بتواند در خود اشتغالی و مهارت آموزی مادران سرپرست خانوار که مهمترین و اصلی ترین دغدغه شان تامین هزینه های اولیه زندگی می باشد کمک شایانی کرده باشد.

در این کارگاه با تعریف کلی پتینه، به کاربردهای آن در محیط خانه اشاره شد که در گام های نخست مادران سرپرست خانوار بتوانند تکنیک هایی را که یاد گرفته اند با هزینه های بسیار کم برای خود پیاده کنند و رفته رفته به پیشرفت و اجراهای بیشتر تمرکز داشته باشند. اصطلاح پتینه به معنای کهنه کاری می باشد ، همچنین باستان شناسان از اصطلاح پتینه برای اشاره به یک لایه قشری نازک استفاده می کنند که با گذشت زمان بر روی اجسام ایجاد می شود و نشان دهنده ی طیف وسیعی از عوامل پیچیده همچون عملکرد سنگ چخماق، شرایط آب و هوایی ، تاثیرات گذشت زمان و غیره می باشد، و در واقعیت هر تغییری در هر اشیائی که منجر به زیبایی و شکوه آن شود به نام پتینه صورت میگیرد.

مدرس کارگاه پتینه کاری بنیاد دستان مهربان با آموزش تابلوهای برجسته، کار با شابلون ، کار بر روی سفال  و کهنه کاری اجسام، الفبای کاملی از هنر زیبای پتینه را آموزش و دلیلی برای کنجکاوی و ترغیب زنان تحت پوشش به این کار شد.

پتینه (Patina) ریشه در کهنه کاری دارد و به درستی اغلب آن را هنر کهنه‌کاری می‌دانند. ظروف فلزی در طول زمان دچار زنگ‌زدگی و اکسید شدن می‌شوند. گذشتگان خیلی زود متوجه زیبایی ظروف فلزی شدند که اثرات رنگی سبز روی خود داشتند و این جلوه را پتینه نامیدند. امروزه پتینه مفهوم گسترده‌تری دارد و فقط شامل کهنه‌کاری نمی‌شود. پتینه مدرن همپای معماری در حال پیشرفت و تکامل است. پس اگر کسی از شما پرسید پتینه چیست تنها کلمه کهنه کاری را به یاد بیاورید.

اصالت این هنر به کشور ایتالیا برمی‌گردد اما به دلیل نوع فرهنگ، ساختار و بافت جامعه ایرانی و گره بسیار شیرین علاقه مندی هر ایرانی به سبک های سنتی این اتفاق دلنشین را رقم زده که هنرهایی این چنین طرفداران و علاقه مندان بسیار زیادی در ایران داشته باشد.

دستان مهربان با نیاز سنجی، استعدادیابی ، مهارت آموزی و فراهم سازی بسترهای آموزش و فعالیت بانوان این نکته را به آنان انتقال می دهد که برای شروع لازم نیست بهترین بود اما برای بهترین شدن باید شروع کرد.

دستان مهربان با سنجش بازار کار صنایع و شاخه های هنری پردرآمد، در صدد آموزش آنها و فراهم سازی امکانات لازم برای فعالیت در این رشته ها اقدام می کند. در بحث پتینه و اهمیت مالی آن در بازار باید گفت پتینه کاری امروزه یکی از تزئینات پر کاربرد در منازل و محیط های کاری و در مجموع در کل اماکن موجود در جامعه می باشد و با توجه به مقایسه قیمتی در هزینه کرد ها و جلوه بسیار زیبای حاصل از این هنر شرایط این را فراهم نموده است که انتخاب بسیاری از مردم باشد.

یکی از امتیازات منحصر به فرد این هنر ترکیب آن با کار بر روی چوب، فلز و غیره می باشد که موجب تنوع فراوان این هنر و به دست آوردن درآمد بالایی می گردد . سقف درآمد در این رشته را نمونه های کار بیشتر و کیفیت پتینه کاری روی دیوار، سقف و … تعیین خواهد کرد .

دستان مهربان با توجه به شناخت درست از زنان سرزمین خود و مسئولیت پذیری و سخت کوشی بی مثال آنها، زنان را در دنیای صنعت تصور کرده و در صدد این برآمده است تا آن را به جامعه فعلی سنخیت دهد و با توجه به محدودیت های موجود در مادران خود سرپرست و اهمیت موضوع فرزند پروری در این مادران، شرایطی را فراهم سازد تا صنعت و هنر را به خانه ها انتقال داده و شرایط فعالیت در منزل را برای مادران نیازمند و رسیدن به یک استقلال قابل قبول مالی را برای آنان فراهم سازد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۳۳ درصد از آسیب دیدگان در محل کار زنان هستند و از سویی این آسیب با تنها ماندن کودکان در منزل، با عدم وجود فرصت های کافی برای تعلیم و تربیت کودکان به درصدهای خیلی بالاتری تبدیل گشته و موجب ناهنجاری های غیر قابل جبران در جامعه فعلی و آینده می شود. نکته خوشحال کننده اینجاست که در حال حاضر دنیای هنر و صنعت تفاوتی بین دست مایه ی زن و مرد قائل نیست و همچنان منتظر حضور پررنگ زنان در این عرصه است.

باید این را بپذیریم که در بیشتر اوقات مهارت ها تغییر می کنند اما باورها گاهی به مرز هرگز می رسند، لذا با توجه به فرهنگ موجود در جامعه ایرانی و مشغله تعلیم و تربیت فرزندان توسط مادران  احساس نیاز به وجود مشاغل خانگی بسیار پررنگ بوده، پس اقدامات بسیار فراوانتری نسبت به لحظه حال باید انجام داد تا بانوان تحت پوشش بتوانند بصورت تمام قد، و بدون در نظر گرفتن موانع و محدودیت ها در محیط امن خانه به فعالیت های هنری خود توام با درآمد های بسیار درست و اصولی اقدام کنند.

قابل ذکر است که بنیاد دستان مهربان همواره تلاش کرده است تا با راه اندازی کارگاههای مهارت آموزی و توانمندسازی موجب کارآفرینی و اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار شود و با رویکرد رسیدن به خودکفایی، آنان را از چرخه نیاز خارج کرده تا با توانمندی برای ساختن آینده خود و فرزندانشان گام بردارند. فعالیتهای کارآفرینی ما با هدف درآمدزایی برای خانواده های تحت پوشش صورت میگیرد و تمامی محصولات توسط زنان سرپرست خانوار تولید میشود و عواید حاصل از فروش آن کاملا برای خودشان در نظر گرفته خواهد شد.

بیشتر: تهیه گزارش خبری صدا و سیمای استان البرز از فعالیت های شعبه کرج

Tags :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .