کارگاه قالی بافی دست‌های مهربان

آموزش قالی‌بافی به زنان سرپرست خانوار دست‌های مهربان

بنیاد دست‌های مهربان در راستای اهداف خود که کمک به کودکان و زنان بی‌سرپرست است؛ فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد تا گرهی از مشکلات نیازمندان سرزمینمان بگشاید. کارگاه قالی بافی به زنان سرپرست خانوار، تکمیل کننده این اهداف به حساب می‌آید.

ایجاد کارگاه توانمندسازی، برای اشتغال زنان سرپرست خانوار و در پی آن ایجاد راهی برای کسب درآمد این زنان، در جای جای این سرزمین پهناور از اهداف عمده بنیاد خیریه دست‌های مهربان به شمار می‌آید.

از جمله کارگاه‌های توانمندسازی برای آموزش و کسب درآمد زنان سرپرست خانوار، می‌توان به کارگاه پرورش قارچ، کارگاه گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، کارگاه قالی بافی و تابلو فرش، کارگاه خیاطی، چرم‌دوزی، کارگاه تندیس‌های چوبی، عروسک‌سازی و زیور آلات و کارگاه هنر پرشنگ و… که در اکثر شعبه‌ای بنیاد به فعالیت مشغول هستند؛ اشاره کرد.

آموزش هنر بافندگی قالی به مددجویان دست‌های مهربان

در این کارگاه‌ها، مهارت‌هایی توسط مربی با تجربه و دانش آموخته‌های این هنر در اختیار هنرجوها که همان مددجوهای بنیاد هستند قرار می‌گیرد و طی دوره‌های یادگیری زنان سرپرست خانوار ساخت صنایع دست خود را می‌آموزند و پس از اتمام دوره‌های آموزشی این صنایع را به صورت عمده و سفارشی تولید کرده و در اختیار هنر دوستان قرار می‌دهند و با فروش این صنایع هنری زیبا مخارج زندگی خود و فرزندان خود را تأمین می‌کنند.

کارگاه آموزش قالی بافی به زنان سرپرست خانوار دست‌های مهربان،  از کارگاه‌های بنیاد دست‌های مهربان در شهرهای کرمانشاه، مراغه ، قم و تبریز به شمار می‌آید که بنیاد در این این کارگاه، مراحل بافت قالی همچون چله کشی، زنجیره، گلیم، ملیله، ساده بافی، نقشه کشی سنتی و کامپیوتری، قیچی و در نهایت پائین آوردن کار به مددجویان در هر دوره  آموزش داده می‌شود.

هنر قالی بافی هنری قدیمی و بااصالت در ایران است

هنر بافت قالی از هنرهای اصیل و بسیار کهن ایران زمین، محسوب می‌شود. که هنری بسیار ظریف و زیبا محسوب می‌شود؛ در بعضی شهرها جای خود را در بین اهالی آن شهر و دیار باز کرده و هنر محبوبی است.

اکنون قم، تبریز، کاشان، اصفهان و اردکان از جمله شهر‌هایی هستند که توانسته‌اند در تولید فرش و قالی طرحی خاص را به ثبت برسانند به طوری که از نوع گره، شانه و طرح بافته شده می‌توان فهمید این فرش در کجا بافته شده است.

اما از زمانی که تولید فرش، صنعتی شد برخی ذائقه‌ها تغییر کرد و فرش‌های ماشینی نیز پای خود را به خانه ایرانی‌ها باز کرد، اما نتوانست از فروش و تقاضای فرش دستباف بکاهد. در همین راستا تعداد زیادی از قالیبافان در این صنعت سنتی ایران مشغول به کار شدند و از این راهروزی خود را به دست می آورند. شاید خیلی عجیب به نظر برسد که برخی فرش‌های موجود در بازار کشور توسط افرادی بافته شده‌اند که شیرزنانی بی سرپرست هستند که آستین همت خود را برای تأمین نیازهای خانواده خود بالا زده‌اند و خیریه دست‌های مهربان با افتخار آنان را در این مسیر یاری و همراهی خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .