dmngoadmin

18 شهریور 1399

بدون دیدگاه

سرپرستی کودکان بی سرپرست، مرهمی برای زخم های ماندگار

بررسی لزوم توجه به کودکان بی سرپرست

 کودکان بی سرپرست یا بد‌سرپرست کودکانی هستند که به دلایلی از داشتن نعمت پدر و مادر محروم می‌باشند. با توجه به این موضوع، در طول زندگی نیازهایی برای این کودکان به وجود می‌آید برای رفع نیازهای این کودکان، موضوع سرپرستی کودکان مطرح می‌شود. برای سرپرستی کودکان بی‌سرپرست، راه‌ها و روش‌های گوناگونی وجود دارد؛ اعم از فرزندخواندگی این کودکان، یا پرداخت کمک هزینه‌هایی جهت تأمین نیاز‌های این کودکان در طول زندگی و…

مرگ پدر و مادر یا نبود اقوامی که توانایی نگهداری و سرپرستی کودک را داشته باشند باعث می‌شود؛ آنها بدون حامی و پشتیبان باقی بمانند و لازم است توسط مؤسسات و بنیادهای خیریه مورد حمایت قرار گیرند. این حمایت می تواند به صورت پذیرفتن سرپرستی کودکانی باشد که هیچ سرپرستی ندارند و شرایط لازم برای نگهداری آنها را بپذیرد یا می‌تواند حمایت مالی از کودکانی باشد که خانواده آن کودکان توانایی لازم جهت پرداخت هزینه‌های زندگی‌شان‌ را ندارند.

یک کودک زمانی می‌تواند فرد مفیدی برای جامعه‌ی خود باشد که دوران کودکی و نوجوانی خود را در درکنار خانواده باشد و در محیط مدرسه در کنار همسن و سال های خود آموزش ببیند و امکانات لازم جهت آموزش و پرورش در محیطی آرام و بدون دغدغه را داشته باشد. بنابراین کودکانی که به هر علت از نعمت داشتن پدر و مادر محروم‌اند توسط مؤسساتی که وظیفه کمک به این کودکان را دارند شناخته شده و مورد ‌حمایت قرار می‌گیرند، این مؤسسات سعی می‌کنند بسیاری از مشکلاتی که این کودکان در سنین پایین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را برای آنها هموار سازند.

در بیشتر کشورها قوانینی در زمینه‌ی فرزندخواندگی وضع شده است تا زوجینی که به هر دلیل از داشتن فرزند محروم هستند بتوانند قانوناً سرپرستی این کودکان را برعهده بگیرند تا کودکان در آغوش گرم پدر و مادر بزرگ شوند و این زوجین لذت داشتن یک فرزند را تجربه کنند؛ یا افراد می‌توانند با حمایت مالی از خانواده‌هایی که توانایی برآورده کردن نیازهای کودکان خود را ندارند از طریق بنیادها و مؤسسات خیریه حامی این کودکان بی‌سرپرست شده و آینده‌ای زیبا را برای آنها رقم بزنند. در نظام حقوقی ایران فرزندخواندگی وجود ندارد و آنچه با این نام خوانده می‌شود همان سرپرستی از کودکان بی‌‌سرپرست است.

بنیادها و خیریه‌هایی به منظور کمک و حمایت از نیازمندان تأسیس شده ‌است؛ بعضی از این مؤسسات برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست ایجاد شده و تعدادی نیز برای تأمین سایر نیازهای این عزیزان از قبیل نیازهای معیشتی، تحصیلی، فرهنگی، درمانی، اشتغال و … تأسیس شده‌اند.
حامیان، خیرین و افراد نیکوکار می‌توانند در جهت حمایت از کودکان بی‌سرپرست و ایتام، با تکفل کودکان بی‌سرپرست، پذیرش سرپرستی ایتام، فرزند خواندگی و پرداخت کمک‌هزینه‌هایی به این خانواده‌ها، حامی کودکان بی‌سرپرست شوند.

Tags :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 13 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .