روابط عمومی

16 بهمن 1402

بدون دیدگاه

تهیه و توزیع وسایل گرمایشی بین خانواده های نیازمند

تهیه و توزیع وسایل گرمایشی در بین خانواده های نیازمند تحت پوشش شعبه شیراز

تهیه و توزیع وسایل گرمایشی در بین خانواده های نیازمند تحت پوشش شعبه شیراز

انسان های بزرگ همواره در اندیشه دیگرانند و دل در گرو خدمت به مردم می نهند و سعی بر آن دارند تا بتوانند مشکلی از انسانیت را برطرف کنند…

زندگی سخت نیازمندان در سرما بدون وسایل گرمایشی نه تنها چالش‌برانگیز است بلکه می‌تواند برای آنان وضعیت دشواری به وجود بیاورد. نیازمندان در سرما به دلیل شرایط سخت آب و هوا، ممکن است با چالش‌های بیشتری مواجه شوند. در زمستان، افراد نیازمند، کمترین منابع را دارند و باید به شیوه‌های خاصی برای زندگی در سرما اقدام کنند.

توزیع وسایل گرمایشی بین خانواده های نیازمند در زمستان یک اقدام انسانی و اجتماعی مهم است. این اقدام به منظور کمک به افرادی که در شرایط اقتصادی ضعیف هستند و نمی‌توانند به راحتی به وسایل گرمایشی دسترسی پیدا کنند، انجام می‌شود. توزیع وسایل گرمایشی می‌تواند شامل انواع مختلفی از وسایل باشد، از جمله لباس‌های زمستانی، پتو، دستگاه‌های گرمایشی، و سایر اقلام مورد نیاز…

به منظور کمک به افراد نیازمند، در فصل سرد زمستان، اهدای بخاری به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای افزایش راحتی و گرمایش در خانه‌های آنها مطرح شده است. این اهدا ها نه تنها به بهبود شرایط زندگی افراد نیازمند کمک می‌کنند بلکه احساس همبستگی اجتماعی و اعتراف به حقوق اساسی همگان به گرمایش را ترویج می‌کنند.

حال میخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم…

مسائل و مشکلات اقتصادی  در مقایسه با حوزه های دیگر در جامعه فشار و تنش بیشتری را بر اقشار مختلف وارد میکند و به علت گستره آن، امروزه مساله اصلی کشور است و طبیعتا به علت ایجاد فشار مالی، اجتماعی و فرهنگی به دغدغه اصلی مردم کشورمان تبدیل شده است. وقتی به جنبه های مختلف مسائل مالی یک کشور بنگریم معضلاتی مانند تورم، افزایش بیکاری، کاهش رشداقتصادی، از دست رفتن مشاغل خانگی، رکود در صنایع مادر، کاهش نرخ اشتغال، افزایش هزینه های جاری و افزایش نقدینگی در جامعه، قیمت بالای اجناس و ده ها مساله دیگر می تواند باعث ریزش پدیده ای به نام ریزش طبقات اجتماعی شود. بنابراین عملا طبقه متوسط  اجتماع بواسطه این معزلات بطور راخصی تورم، فقر و بیکاری به سطمح پایین اقتصادی سقوط کرده است و علاوه بر تحمل فشار اقتصادی، توان حمایت از طبقات پایین اجتماع را نیز از دست داده است.

قشر متوسط جامعه همواره با بالا رفتن میزان خط فقر انگیزه های انسانی و اجتماعی خود را از دست میدهند و به همین دلیل قبل از آنکه به رفع نیاز شهروندان و هموطنان خود فکر کنند به دنبال راهی برای نیازهای خود هستند. چرا که مطابق با هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو – روانشانس وجود گرا اولین سطح نیازهای انسانی، نیاز های اولیه مانند تامین غذا، پوشاک و سر پناه است که مطمعنا تا این سطح ارضا نگردد فرد به سمت دیگر این هرم راه پیدا نخواهد کرد. پس از تامین نیازهای اولیه، آدمی به رفع نیاز سطح دوم یعنی احساس منیت و پس از آن در سطح سوم نیاز به عشق و احساس تعلق و در نهایت به ترتیب نیاز به احترام و نیاز به خود شکو.فایی میپردازد؛ پر واضح است که فرد یا جوامعی که در سطوح اولیه سلسله مراتب نیاز ها هستند نمیتوانند به نیاز های عالی تر فکر کنند. به همین جهت قشر متوسط جامعه که در گذشته انگیزه و توان حمایت از اغشار ضعیف جامعه داشت و مایل بود برای رسیدن به سطح خود شکوفایی، رفتارهای انسانی مناسبی از خود نشان دهد اکنون به جهت افتادن در تله معضلات اقتصادی، تنها به رفع مشکلات بآمده و از نیاز های اولیه خود میپردازد. از سوی دیگر طبقات پایین که بعلت شرایط نا بسامان اقتصادی  شامل  ۷ دهک زیر خط فقر می باشند به علت از دست دادن شغل، نداشتن حمایت اجتماعی، عدم سرمایه کافی اقتصادی، از دست دادن همسر و سرپرست خانوار، اعتیاد، حضور در محله های آسیب خورده جامعه، افزایش نرخ زاد و ولد، برخوردار نبودن از سواد و دانش کافی، بیماریهای جسمی و روانی و ده گذشته دبعات از صادی هستند و هرگز به مفاهیم ارزشمندی چون عزت نفس، احترام و خود شکوفایی خود و فرفرزنش توجه شایانی نمی کنند.

برای پیشگیری از گسترش این معضلات که سلامت روان قشر عظیمی از جامعه را نشانه گرفته است، قبل از هر چیزی وظیفه سنگین دولتمردان و سیاستگزاریهای درست و کارآمد اقتصادی- اجتماعی را می طلبد اما در این مجال هدف ما رسیدگی به این موضوع نیست. آنچه که در حیطه اختیار و کنترل ما می باشد ترویج و ترغیب مردم به ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی شان است. مستندات علمی در سراسر جهان نشان میدهد که اعتماد، همدلی، مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی از شاخص های سرمایه اجتماعی هستند و هیچ جامعه ای بدون برخورد داری از سرمایه اجتماعی توان رشد و رسیدن به قله خود شکوفایی را ندارد. با داشتن سرمایه اجتماعی مسئولیت پذیری، هیچیک از اعضای جامعه نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نخواهد بود.

شانه بالا انداختن از سر بی تفاوتی و وظیفه را به دیگران محول کردن مربوط به جوامع فاقد این سرمایه گرانبها خواهد بود. مسئولیت پذیری، یک ارزش مهم در فرهنگ غنی ایرانی ما و هم در دین مبین اسلام ست چنانکه حضرت سعدی علیه الرحمه می فرماید:

بنی آدم اعضای یکدیرند ، که در آفرینش زیک گوهرند

چه عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی

همچنین پر واضح است که در ادبیات مذهبی ما در جابجایی کلام خداود و همچنین در سیره پیامبر و اهل بیت سلام الله علیها به مسئولیت پذیری و توجه امور دیگران سفارش اکید شده است و بی توجهی به شرایط زندگی دیگران بسیار نکوهیده است تا آنجا که اگر از حال همسایه خود بی خبر باشیم و یا در نزدیکی ما گرسنه ای سر به بالین می‌گذارد و ما برای او کاری نکرده باشیم، انگشت شماتت به سوی ما گرفته می‌شود. مسئولیت پذیری اجتماعی جنبه های اثر بخش بسیاری را هم در زندگی فردی در زندگی اجتماعی فرد ایجاد می‌کند.

با مسئولیت پذیری فرد نه تنها از مشکلات جامعه خود سرسری نمی‌گذرد، بلکه برای سلامت روان خود و بهباشی یا نیک زیستی خود نیز گام‌های موثری بر می‌دارد؛ یک فرد با احساس مسئولیت پذیری بالا از سطح بالایی از سلامت روان و شادکامی برخوردار خواهد بود؛ چنین فردی به احساس درماندگی آموخته شده که مبنای تمام بیماری های روانی است دست پیدا نمیکند. او‌ میداند که در جامعه ی خود و در نزدیکی هایش آدمهای بسیاری زندگی میکنند که آرزوی بودن در شرایط او را دارند و میداند که شکست جزء لاینفکه فعالیت های اجتماعی است و بنابراین با قدرت تاب آوری به مقابله با مشکلاتی میپردازد که واقعیت زندگی به طور اجتناب ناپذیری برای او و دیگران فراهم می آورد. اما اینکه چنین شخصی در قبال مشکلات زندگی نمی هراسد لاجرم در احساس مسئولیت پذیری و اگاهیه اجتماعی است که  او از واقعیت های زندگی همنوعان خود کسب نموده است. او از زندگی خود انتظارات بیشتری دارد؛ نگرانی و توجه افراطی نسبت به آینده خود ندارد، هنوز برنامه های زیادی را برای زندگی خود متصور دارد و نسبت به شرایط زندگی خود و آینده امیدوار است، علیرغم مشکلاتی که دارد چرا که به باورش آمده و به یقین تجربه نموده است که انسانهای بسیاری هستند که با معضلات عدیده دست و پنجه نرم میکنند.

انسانی که از قدرت مسئولیت  پذیری بالایی برخوردار است به واسطه همین ویژگی، ارتباطات اجتماعی گسترده ای را نیز برای خود ایجاد میکند. سلامت روان آدمی به میزان زیادی به دامنه ارتباطات اجتماعی  بستگی دارد. ارتباط اجتماعی سالم و مثبت، روح و روان فرد را جلا میدهد  و باعث ارضای نیاز اساسی او میگردد. برای جهت بخشی و ایجاد هم افزایی در رفتار های مسئولانه آحاد جامعه نسبت به یکدیگر و خصوصا قشر آسیب دیده جامعه، در کنار نهاد های دولتی و خصوصی، مراکز و سازمان دهایی نیز وجود دارند که ماهیت خیریه ای دارند. این مراکز با انجام فعالیت هایی در زمینه افزایش رفاه، محرومیت زدایی و کاهش فقر و آسیب های اجتماعی در کنار سازمانهای دولتی و غیر دولتی تلاش میکنند باری از دوش این سازمانها برداشته  و به خدمات انسانی افراد جامعه نیز سمت و سوی مناسب بدهد. این مراکز، با ترغیب مردمان به آنها یاد آور میباشد که خدمت به خلق مقدمه ی ایمان، عبادت، عاقل شدن و مقدمه ی سایر ارزش های انسان است. در این راستا بنیاد دستان مهربان با در نظر گرفتن اصل تکریم انسانی تلاش مینماید علاوه بر رفع نیاز های اولیه و معیشتی گروه هدف خود که مادران سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست (خانواده های نیازمند) هستند به ارتقائ نیاز های ثانویه آنها تا سطح خود شکوفایی و تحقق خویشتن بپردازد.

به همین دلیل با ساماندهی کمک های مردمی و جهت بخشیدن به اصل مسئولیت اجتماعی قشر عظیمی از حامیان محترم کشورمان در امر مهم رفع محرومیت زدایی و شکستن حلقه فقر و جهل قدمهای موثری را بردارد.

بنیاد دستان  مهربان شعبه فارس که یکی از ۱۹ شعبه بنیاد میباشد تلاش نموده در فرصت های مختلف با انجام پروژه ها، کمپین ها و برنامه های مختلف به کمک عزیزان مهر جوی خود بشتابد؛ یکی از این فرصت ها فصل سرمای زمستان میباشد، همگان اذعان داریم زندگی در یک خانه بدون تجهیزات اولیه، بدون بخاری، بدون لباس گرم و با یک سفره خالی چقدر آزار دهنده خواهد بود. حتی تصور چنین شرایطی برای یکایک انسان هایی که در کنار عزیزانشان از یک سرپناه مناسب و تجهیزات کافی برخوردارند سخت و غیر قابل پذیرش است. در این راستا این بنیاد مانند هر سال در تمامی شعب خود همچنین شعبه فارس با برپایی کمپین زمستان نارنجی و اطلاع رسانی بین حامیان و فضای مجازی توانست تعداد زیادی وسایل گرمایشی برای خانواده های تحت پوشش جمع آوری و بین آنها توزیع کند و بار دیگر گرمای تابستان را به زمستان خانه هایشان ببرد.

Tags :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .