توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

تعریفی از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در راستای اهدافی چون: برابری عدالت در بین زنان و حضور آنها در جامعه  در تمام برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و توانایی بخشیدن به آنها در جهت برآورده ساختن نیازها و ساختن آینده‌ای مناسب برای خود و خانواده خود، ایجاد فضایی مناسب برای بیان ایده‌ها، نظرات کارساز برای پیشرفت جامعه، ایجاد شرایط و فضای لازم برای شکوفایی استعداد زنان سرپرست خانوار و آموزش برای کسب مشاغل مورد نیاز در راستای کسب درآمد، از بین بردن فقر، بهداشت پایین و بی سوادی در بین آنها و کمک به آنها برای رسیدن به تمام حق و حقوق مربوط به خود است.

با از بین بردن مانع هایی چون تبعیض‌های قومی و قبیله‌ای، جنسی و موقعیت اجتماعی افراد که همه از تفاوت‌های اجتماعی به حساب می‌آیند؛ توانمندسازی گفته می‌شود.

زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند؟

زنانی که همسر خود را در اثر اعتیاد، فوت و طلاق از دست داده باشند، بخاطر بی‌ملاحظگی برخی مردان، رها شده‌اند، همسر آنها از کار افتاده شده باشد در زندان به سر می‌برد یا برای یافتن شغل، مهاجرت کرده باشد و تنها راه آنها، سرپرستی بر خانواده خود باشد؛ زنان سرپرست خانوار می‌گویند.

مشکلاتی که زنان پس از ترک مردان با آن مواجه می شوند را می توان در موارد زیر آورد

مقابله دشوار با مسائل اقتصادی، زندگی در تنهایی به همراه مسائل روانی چون افسردگی و ناامیدی و فقدان امنیت در جامعه، عدم رضایت از زندگی، سختی پیروزی بر این مصائب به حدی برای این زنان ناممکن به نظر می‌رسد که به ناچار به درگیری‌های ذهنی و روانی مبتلا می‌شوند.

فقر اقتصادی و به تبع آن نیازهای اقتصادی از اصلی‌ترین موارد عدم رفاه برای زندگی به حساب می‌آید. زنانی که باید سرپرست خانواده باشند علاوه بر  ظاهر شدن در نقش همسر، مادر خانه‌دار، دختر و… باید بتوانند نقش‌های جدید خود را نیز ایفا کنند و نان‌آور و به نحوی پدر خانواده نیز باشند.

فرزندان مهم‌ترین دلیل زندگی و تلاش این قشر از زنان است؛ ایجاد آینده شغلی، تحصیلی، ازدواج، شغل و… الویت زندگی آنها را تشکیل می‌دهد.

از دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار می‌توان به نداشتن مهارت‌های لازم جهت مشغول شدن در شغل و حرفه‌ای برای کسب درآمد اشاره کرد.

نداشتن شغل و درآمد از بزرگترین مشکلات این زنان به شمار می‌آید که همه جوانب زندگی آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ لذا آموزش‌هایی برای رسیدن به مهارت در شغل مدنظر آنها و ایجاد کارگاه‌هایی برای اشتغال این زنان با کمک و همکاری نهادهای حمایتی و توانمندسازی، باعث به دست آوردن شغل مناسب با در آمد کافی برای آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

4کمک آنلاین min

کمک آنلاین

نیکوکار گرامی، برای واریز وجه نیکوکاری یا صدقه آنلاین لطفا از بخش زیر اقدام نمایید.

لطفا عدد را به ریال وارد نمایید.

 

  • لطفا عدد را باصفحه کلید انگلیسی وارد نمایید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .